Naar inhoud

Kansen met digitale oplossingen voor entertainment en media

Door het ongekende aantal evenementen op de kalender beloofde 2020 een bijzonder mooi jaar voor de entertainment- en mediasector te worden. Maar de evenementorganisatoren wereldwijd hebben door COVID-19 collectief hun geplande activiteiten moeten annuleren. Dit jaar kunnen consumenten niet genieten van de Olympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal of de Eurovision Song Contest. Hoewel de verwachtingen voor de rest van het jaar voor de hele branche onzeker zijn, bieden digitale oplossingen kansen voor de bedrijfstak.


Entertainment en media

Bijeenkomsten met een grote hoeveelheid toeschouwers zijn gewoonweg onmogelijk in de anderhalve-meter-samenleving. Naar verwachting zijn grote evenementen pas weer mogelijk als er een vaccin tegen het coronavirus is. Daar waar evenementorganisatoren als Jan Lammers van de ‘Dutch Formula 1 Grand Prix 2020’ en Eric van Eerdenburg van ‘A Campingflight to Lowlands Paradise’ alle begrip hebben getoond voor de overheidsmaatregelen, hebben bobo’s van een sportbond als de KNVB zich als een klein kind gedragen. Maar je kunt niet schaatsen als er geen ijs ligt.

Streep door evenementen

“Het jaar 2020 beloofde een succesvol jaar te worden voor de Nederlandse entertainment- en mediabedrijfstak. De combinatie van de Olympische Spelen en het Europees kampioenschap is doorgaans goed voor een enorme impuls. Verder stonden dit jaar het Eurovisie Songfestival in Rotterdam én SAIL Amsterdam op de planning. Het zag er dus allemaal veelbelovend uit, maar inmiddels is het duidelijk dat de uitbraak van het coronavirus een enorme invloed heeft op de gehele sector. Maart en april waren zeer zwaar en mei toont hier en daar lichtpuntjes. De verwachtingen voor de rest van het jaar zijn echter onzeker en bepaalde branches beschouwen 2020 nu al als verloren.”

Digitale oplossingen bieden kansen

Dat stelt Casper Scheffer, partner bij PwC, naar aanleiding van de publicatie van het onderzoeksrapport ‘Likely Impact of COVID-19 on the Dutch Media Industry’ door de accountants- en adviesorganisatie. “In 2020 staan enkele voorspelbare veranderingen op de agenda voor de entertainment- en mediasector”, duidt hij. “Denk aan de beëindiging van third-party cookies en de wijziging van het reclamebeleid bij de publieke omroep. Ook de verdergaande consolidatie, onder andere gedreven door de overname van Sanoma Media Nederland door DPG Media en van Endemol Shine Group door Banijay, is onderwerp van gesprek. Dit geldt ook voor de alsmaar toenemende concurrentie op de OTT-markt – over-the-top-diensten als Netflix, Disney en NPO Start. Door de crisis staan de organisaties in de branche nu ook voor belangrijke operationele en financiële uitdagingen die ook de maatschappij in haar geheel raken.”

Organisaties in de entertainment- en mediasector moeten in sneltreinvaart op zoek naar mogelijkheden om inkomsten te genereren en vaste kosten te beperken. Voor veel uitdagingen zijn zij aangewezen op digitale oplossingen. Videogames, OTT-diensten, e-sports en podcasts zijn segmenten die het momenteel goed doen.

Razendsnel op zoek naar inkomsten

“Daarbij denk ik aan de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van onafhankelijke nieuwsmedia. Ook moeten organisaties in sneltreinvaart op zoek naar mogelijkheden om inkomsten te genereren en vaste kosten te beperken. Dit dient te gebeuren tegen een achtergrond waarin mensen wordt aangeraden thuis te blijven, samenscholingen zijn verboden, grote en kleine adverteerders hun budgetten terugschroeven en nieuwe content alsmede introducties van consumentenelektronica vertragingen oplopen. Voor veel van deze uitdagingen zijn organisaties aangewezen op digitale oplossingen. Videogames, OTT-diensten, e-sports en podcasts zijn segmenten die het momenteel goed doen.”

Volledige herziening verwachtingen

“Voor de jaarlijkse ‘Entertainment & Media Outlook’ die wij al 20 jaar uitbrengen, heeft de coronacrisis ook gevolgen. In dat rapport blikken we altijd vijf jaar vooruit. Onze verwachtingen voor de korte termijn moeten we volledig herzien. En voor de middellange termijn ontkomen we er niet aan om te werken met scenario's. Als eerste stap maken we in het nieuwe onderzoeksrapport inzichtelijk welke ontwikkelingen plaatsvinden in de verschillende segmenten die wij ook in de ‘Entertainment & Media Outlook’ hanteren. De nadruk ligt hierbij op de korte termijn. Verder blikken we – in samenwerking met brancheorganisatie Ad Council – via vijf webinars vooruit op specifieke onderwerpen. Onder meer de toekomst van sport- en andere live-events, de uitdagingen omtrent contentproductie en -distributie en de verbinding met het publiek komen hierbij aan bod.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie