Naar inhoud

Kanye West als het inspirerende toonbeeld van personalisatie

Creatieve mensen zijn vaak ook perfectionisten. Of het nu gaat om webdesigners die uren besteden aan een lettertype-ontwerp voor een nieuwe website of een muzikant die een nummer wel 100 keer opnieuw opneemt om zo de juiste gitaarklank vast te leggen, perfectie voert veelal de boventoon. Want creatieve professionals doen alles wat binnen hun bereik ligt om hun publiek de best mogelijke ervaring te bieden.

Aanpassen songtekst

Het is dan ook niet verwonderlijk dat muziekpuristen direct verontwaardigd reageerden toen Kanye West – nog geen week na de officiële release – de tekst van het openingsnummer van zijn nieuwe album wijzigde. Dit was overigens niet voor het eerst, want ook bij zijn vorige album heeft hij na de lancering diverse nummers aangepast. Kanye doet echter wat populaire muzikanten altijd al gedaan hebben, namelijk het publiek geven wat zij willen.

Real-time feedback

De huidige generatie muziekliefhebbers koopt geen volledige albums meer, maar zij streamen nummers. Het inkomen van artiesten is dan ook afhankelijker van het aantal downloads dan van de albumverkoop. Muzikanten hebben net als marketeers alle reden om kritisch na te denken over hoe zij hun werk creëren en distribueren. In het geval van Kanye betekent dit het finetunen van nummers op basis van real-time feedback, zodat hij fans de gewenste luisterervaring kan bieden.

Kwaliteit content

Als marketeer of adverteerder kunnen we veel leren van deze benadering. Alles draait om de kwaliteit van de content. De manier waarop mensen deze content ervaren, bepaalt het bereik en de impact. Dit is essentieel voor merken die willen voldoen aan de verwachtingen van de klant in de huidige multichannel-wereld. De volgende stap in personalisatie is het vinden van nieuwe manieren om nog sneller te reageren en in te spelen op de wensen van de klant.

De manier waarop mensen content ervaren, bepaalt het bereik en de impact.

Verdere personalisatie

De meeste merken maken al gebruik van klantdata om hun aanbod te personaliseren, maar ook analytics-technologie blijft zich ontwikkelen waardoor merken nu ook artificial intelligence kunnen inzetten voor verdere personalisatie. Hiermee zijn zij in staat om personalisatie te automatiseren en direct in te spelen op de wensen van de klant op basis van geavanceerde algoritmen.

Centraliseren data

Dit begint met een centraal platform. Het centraliseren van data is een belangrijke voorwaarde voor succes. Daarnaast moet het bewerken van data eenvoudig zijn en moeten de gegevens toegankelijk zijn voor de juiste systemen. Wanneer dit niet het geval is, hebben merken een onvolledig beeld van de klant en hebben zelfs hun meest geavanceerde tools slechts een beperkte impact.

Relevanter aanbod

SKY UK, een van de grootste entertainment-bedrijven van Europa, zet kunstmatige intelligentie in om een beter inzicht te krijgen in klanten. Hiermee kunnen zij gepersonaliseerde ervaringen bieden aan de ruim 22 miljoen abonnees in vijf landen. Adobe Sensei helpt SKY om voortdurend de targeting en content-strategieën te verbeteren zodat abonnees een relevanter aanbod ontvangen die is afgestemd op hun activiteiten.
Het centraliseren van data is een belangrijke voorwaarde voor succes.

Optimalisatie ervaringen

Artificial intelligence wordt ook steeds vaker toegepast door merken die hun online ervaringen op grote schaal willen optimaliseren. Zo gebruikt Swisscom kunstmatige intelligentie om haar aanbod op de website en mobiel in real-time te personaliseren voor de ruim 6,6 miljoen klanten. A/B-testen worden al vele jaren toegepast, maar AI verbetert dit proces zodat het telecombedrijf in staat is om automatisch miljoenen datapunten te analyseren en de verkregen inzichten direct toe te passen bij het optimaliseren van digitale content.

Emotie als basis

Dit wil niet zeggen dat we creativiteit volledig moeten overlaten aan data en geautomatiseerde systemen. Emoties vormen namelijk nog altijd de basis van effectieve content. De toegevoegde waarde van artificial intelligence is dat het merken helpt om hun creatieve concept en hun content-planning op de juiste manier en op het juiste moment aan te laten sluiten bij de wensen van de klant. Zelfs de grootste marketingteams zijn namelijk niet in staat om miljoenen klantinteracties te analyseren en al helemaal niet in real-time. Toch is dit wel het soort klantinzicht dat zij nodig hebben om succesvol te zijn. Dit is waar AI-algoritmes een belangrijke rol kunnen spelen.

Succesvolle campagne

Hier komt bij dat het vaak maanden duurt om van een creatief idee een campagne te maken. Als het idee dan vervolgens niet aanslaat, zijn alle inspanningen voor niets geweest. Het is tijd dat we het voorbeeld van Kanye volgen en nieuwe technologie omarmen om de kans op succes van campagnes te vergroten.
Emoties vormen nog altijd de basis van effectieve content.

Actuele inzichten

Het proces van content-optimalisatie is eigenlijk heel eenvoudig, maar de manier waarop dit nu wordt uitgevoerd is niet snel genoeg voor een digitaal publiek. De meeste marketeers moeten nog altijd wachten op een rapport voordat ze de verkregen inzichten kunnen toepassen op een lopende campagne. Dit betekent dat zij waardevolle kansen om direct te optimaliseren en verbeteren mislopen. Met artificial intelligence hoeven zij niet langer meer te wachten op nieuwe inzichten. Waarom zou je immers jouw doelgroep morgen pas geven wat ze willen, als het ook vandaag kan?

De auteur is director of enterprise marketing EMEA bij IT-dienstverlener Adobe.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie