Naar inhoud

Kappers ontdekken de effecten van het versturen van sms’jes

De vele duizenden kappers die Nederland land telt, hebben in ieder geval één ding gemeen: het zijn professionele planners. Elke dag worden klanten geknipt, gekleurd en gestyled aan de hand van een strak ingedeelde agenda. Dat is noodzakelijk om geen omzet te verliezen en om klanten niet onnodig te laten wachten. Maar wat doe je als klanten zelf te laat komen? Of zelfs helemaal niet komen opdagen? Daar ga je dan met je strakke planning…

Het gebeurt iedereen wel eens. Je vergeet in alle drukte een afspraak bij de kapper. Of je komt erachter dat de afspraak een dag later staat ingepland. Voor niets naar de kapperszaak gekomen. Ergernis en zonde van de tijd. Maar niet alleen voor de klant, ook voor de kapper is het geen pretje. Er valt een gat in de agenda, de haarstylist kan niet aan het werk en er wordt omzet misgelopen. Een afspraak vergeten, daar wil je als eigenaar van een kapperszaak echt zo min mogelijk last van hebben.

Dat kan gelukkig ook. Op een hele eenvoudige manier. Steeds meer kappers gebruiken een sms-gateway voor het versturen van sms’jes om klanten aan hun afspraak te herinneren. Met één simpele application programming interface (API) voor sms die aan de bestaande software in de kapperszaak wordt gekoppeld, bespaar je zo een hoop ergernis en geld.

Het versturen van sms’jes

Het versturen van sms’jes naar klanten als aanvullende service kan door kappers op meerdere manieren worden ingezet. Dit zijn een paar voorbeelden uit de praktijk:

  • Afspraakbevestiging

De klant ontvangt van de kapper een sms’je ter bevestiging van de afspraak die is gemaakt – vanzelfsprekend met de datum en tijd. Handig, want zo kan de juiste dag en tijd voor de afspraak altijd worden gecheckt.

  • Afspraakherinnering

De klant ontvangt van de kapper een vooraf vastgesteld aantal uren of dagen vóór de geplande afspraak een sms’je ter herinnering. Vooral het tijdstip is handig om onder de aandacht te brengen, omdat het daar nogal eens mis gaat.

  • Kortingsactie

De klant ontvangt van de kapper een sms’je met daarin een aanbieding of een kortingscode. De frequentie en het aanbod verschilt uiteraard per kapperszaak.

  • Felicitatie

De klant ontvangt op zijn verjaardag een persoonlijke felicitatie van de kapper. Dat wordt nog interessanter voor de klant als de felicitatie gekoppeld is aan een persoonlijke aanbieding of een attentie die in de winkel opgehaald kan worden.

De bevindingen van kappers

Wat het beste werkt voor wie, dat is natuurlijk per kapperszaak en klantenkring verschillend. Wij krijgen veel positieve reacties binnen van kapperszaken die gebruik maken van een sms-service die is gekoppeld aan al aanwezige software. Een greep uit de feedback:

  • “De herinnering wordt een uur voor de afspraak gestuurd. Dit vinden wij heel handig omdat mensen vaak de tijd vergeten.”
  • “Klanten zijn er supertevreden over. We merken ook zeker dat het helpt.”
  • “Het per sms versturen van een afspraakherinnering is een fantastische service, voor ons en voor onze klanten.”
  • “Als een klant een afspraak maakt, stemt hij daarmee in. Zo’n geheugensteuntje vinden ze erg handig.”

We hebben verscheidene klanten van ons met een kapperszaak gevraagd welk cijfer ze onze sms-service geven. Dit heeft een gemiddelde score van 8,2 opgeleverd. Onze conclusie? Kappers die service per sms verlenen om hun klanten beter te informeren, zijn dik tevreden, evenals hun klanten. En dat maakt ons dan weer blij. Zo simpel kan het zijn.

Marc Rottinghuis is chief executive officer bij Spryng, een aanbieder van sms-oplossingen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie