Naar inhoud

Kennis marketing en communicatie ingezet voor debuutroman

Ruim acht jaar werkte Julie van Mol, professioneel actief op het brede terrein van marketing en communicatie, aan haar debuutroman ‘Sterker door strijd’. Het vinden van een uitgever is voor menig potentiële debutant een lijdensweg. Voor haar echter niet. Uitgeverij Palmslag ontdekte haar via Twitter waarop zij de meningen van proeflezers verspreidde. Met een uitgekiend marketingplan gaat ze nu op zoek naar geïnteresseerde lezers.

Bloggen op Hyves

In 2005 begon Van Mol met bloggen op Hyves, haar fictieve creaties werden veel gelezen. Dat werkte zo aanstekelijk dat inspiratie overal lag. Eind 2007 stapte ze uit de douche en ineens was het idee voor haar roman ‘Sterker door strijd’ geboren. Het begin, het einde, ook enkele tussenliggende scènes. “Ik wist ook dat het liefdesverhaal zich moest afspelen in 2007. En in Rotterdam, met enkele gebeurtenissen in Nijmegen, Utrecht en Amsterdam”, vertelt ze. Dit alles ook nog met geschiedenisfeitjes en weetjes.

Opkomst social media

Hoe moeilijk kan een mens het zich maken? De deadline die ze zichzelf had opgelegd, haalde ze niet. De economische crisis diende zich aan, als alleenstaande freelancer moest ze toen wat tandjes bijzetten. “Elk nadeel heb zijn voordeel”, lacht ze. “De wereld veranderde gaandeweg compleet. De smartphone kwam in Nederland op de markt, social media begonnen steeds meer ons dagelijks leven te domineren. Van sms’en op je Nokia naar whatsappen en googelen op je iPhone. Van Hyves naar Facebook, Twitter en Instagram. Zo werd ‘Sterker door strijd’ ook een tijdsdocument. Een waarin zelfs het weer van 2007 klopt.”

Begin van de crisis

Ze verrichtte nog meer onderzoek. Het beroep van haar hoofdpersonage kleurde ze in door informatie van een vriend, een recruitmentmanager. “In 2007 zag die markt er anders uit dan nu. Als freelancer had je toen de opdrachten voor het uitkiezen. Door de crisis werden opdrachten echter schaars, stonden tarieven zwaar onder druk, gingen een aantal selectie- en wervingsbureaus failliet.” Ze verdiepte zich in echtscheidingsprocedures, ondervroeg Rotterdamse ouderen over gebeurtenissen in de stad en stemde een scène af met de vrouw van Percy, de portier van de niet meer bestaande Nijmeegse disco De Swing.

Proeflezers zoeken

Ze bleef schrijven, schrappen en aanpassen. Tot ze een kop koffie dronk met Jan Dijkgraaf, die ze ontmoette na wat jaren contact op social media. Hij daagde haar uit om ‘Sterker door strijd’ binnen vier weken af te ronden – ze had nog circa 20 procent te gaan. Als haar dat lukte, dan las hij het, zei hij. Beide geschiedde. Hij was enthousiast over haar roman en adviseerde om proeflezers te zoeken voor een 360 graden beeld. 22 zocht ze bij elkaar, onder wie Tweede Kamerlid Dilan Yesilgoz, Egbert Jan van Bel, non-fictie uitgever Michiel Houdijk en Michael Beenhakker, voormalige Roparun-directeur. Hun meningen twitterde Van Mol en binnen tien dagen vond uitgever Maurice van Dijk van Uitgeverij Palmslag haar. Dat was in oktober 2016.

Storytelling ingezet

“Met een uitgever kom je ver, maar dan heb je nog wat hobbels te nemen”, zegt ze. “Je naam als schrijver is onbekend. Tenzij je in schrijfclubjes zit of journalist bent. Ik moest dus mezelf als schrijver én mijn roman gaan laden, om zo tussen de oren te komen van de consument, boekhandel en media. In de maanden voor de verschijningsdatum van 15 april 2017, ben ik aan storytelling gaan doen.” Wat hierbij hielp was dat ze Martin van Waardenberg had gestrikt voor haar boekpresentatie in Donner, de grootste boekhandel van Rotterdam. Hij zou haar gaan interviewen over haar roman. Fileren, lacht ze. Okkie Vijfvinkel, een bekende Rotterdamse dj, zou voor en na de presentatie wat nummers eruit gaan draaien – op Spotify staat de soundtrack ‘Sterker door strijd (official)’.

Opstellen marketingplan

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ze stelde een marketingplan op dat ze voorlegde aan Van Dijk. Besloten werd dat ze samen, maar ook apart dit plan gingen uitrollen. Van Mol maakte een Facebook-pagina aan, die nu uit dik 950 likes bestaat, en lanceerde julievanmol.nl. Ze liet een boektrailer maken met daarin een track van Boris Ross, eveneens een bekende Rotterdamse dj – op social meer dan 44.000 weergaven. Ze zette sponsor adds in en kreeg horecagelegenheden, Melief Bender, Dudok en De Swing zover om erover te posten op Facebook. Palmslag promootte haar roman in de voorjaars- en zomercatalogus 2017, via social, en persberichten richting pers en boekhandel. Van Mol benaderde de grootste Rotterdamse media echter persoonlijk. Met succes. Gedurende de dagen rondom de lancering kreeg haar roman publiciteit van AD Rotterdam, RTV Rijnmond, Metro, De Havenloods, Open Rotterdam en Havenstad Radio. Maar ook van N1, de lokale omroep voor Nijmegen en omstreken, en PopUpTv/ZOS Radio Schiedam.

Obstakels kleine uitgeverij

“We zijn er nog niet, ook al is mijn roman pas twee weken op de markt,” zegt Van Mol ernstig. “Door lezers wordt er op social volop en met lof gecommuniceerd. Denk aan tv-personality Koen Kardashian en Gerlof Leistra, misdaadjournalist van Elsevier. Je zou denken dat de landelijke media dit oppakken. Ook omdat hun redacties persberichten kregen. Een telefoontje of mailtje blijft tot op heden uit. Een marketingmedewerkster van Palmslag, Mirjam Hoekstra, een topper – zij verdeelt haar aandacht ook over andere schrijvers – belde een mediarelatie. Men wilde mij interviewen als we hun 100 boeken gaven. Een no-go, we zijn immers een kleine uitgeverij. Als die markt zo werkt, weet je ook meteen waarom bepaalde schrijvers zo vaak te zien zijn in de media. Naamsbekendheid van auteur en uitgeverij en een hoog marketingbudget. Dit geldt overigens ook voor de hoeveelheid ingekochte exemplaren per boekhandel, een aantal heb ik zelf bezocht. Misschien ben ik ongeduldig, moet de tijd zijn werk doen. Palmslag en ik hebben nog wat acties in de planning staan. Gaat het niet linksom of rechtsom dan maar dwars erdoorheen. Juist dit soort uitdagingen maken mij en de uitgeverij alleen maar strijdbaarder.”

‘Sterker door strijd’ is een verhaal waarin wonen in een nieuwe stad – Rotterdam – de liefde en werken in de arbeidsbemiddeling centraal staan. Je gaat terug naar 2007: de tijd van vóór de crisis en de smartphone in Nederland, de tijd waarin social media ons leven nog niet domineerden. In het verhaal zijn Rotterdamse geschiedenisfeitjes en weetjes verweven. Ook Utrecht, Nijmegen en Amsterdam maken deel uit van het stedelijk decor. Het boek is te koop in de boekhandel en online, bijvoorbeeld bij bol.com. Julie van Mol (42), geboren in Heerlen en sinds 2002 woonachtig in Rotterdam, werkt als freelancer in marketing en communicatie en voltooide in 2014 de postdoctorale opleiding 'Digital Marketing Strategie & Leiderschap' aan Beeckestijn Business School.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie