Naar inhoud

Kennis van de individuele medewerkers meer op de voorgrond

Carrières verlopen tegenwoordig niet meer lineair en steeds minder personen werken hun hele leven in het oorspronkelijk gekozen beroep. Er wordt van branche gewisseld, waardoor medewerkers ook vaak ervaring uit heel verschillende gebieden meenemen in de organisatie. Juist deze vak- en detailkennis levert vaak een wezenlijke bijdrage aan het succes van een onderneming. Nu het besef doordringt dat kennis van beslissende betekenis is voor het economische succes van een bedrijf, komt ook de kennis van de individuele medewerkers steeds meer op de voorgrond te staan.

Door de snelle veranderingen wordt het moeilijker om overzicht over de aanwezige kennis van alle medewerkers te krijgen en te houden, maar dit overzicht wordt wel een beslissende concurrentiefactor. Met behulp van intelligente oplossingen zoals insight engines kunnen gestelde eisen en de aanwezige competenties worden vergeleken om de juist gekwalificeerde persoon snel te vinden. Zo kan de vereiste knowhow op het juiste moment beschikbaar zijn, maar zonder dat iemand volledig doorgelicht wordt.

Insight engines verbinden kennis van de afdelingen

Bedrijven bestaan meestal uit veel verschillende afdelingen, die weer uit medewerkers met zeer uiteenlopende achtergronden en loopbanen bestaan. Informatie over bijvoorbeeld eerdere werkgevers, branches en takenpakketten bevinden zich echter in de personeelsdossiers. Met een insight engine kan deze informatie met talloze andere gegevens worden gecombineerd, omdat alle bedrijfsbronnen aan deze oplossing gekoppeld zijn. Daarbij wordt zowel gestructureerde als ongestructureerde inhoud zoals afbeeldingen en e-mails meegenomen.

De insight engine haalt binnen de grenzen van de autorisaties de overeenkomstige gegevens op, analyseert deze en interpreteert de samenhang tussen de gegevens. Zo ontstaat een soort kennisdatabase, die uitsluitend door medewerkers kan worden doorzocht, volledig rekening houdend met de autorisatie. Semantische analyses dienen aanvullend voor het overdragen van extra informatie die in een bepaalde context relevant is, bijvoorbeeld over medewerking aan een project of een verblijf in het buitenland.

Bij het zoeken naar een bepaalde kwalificatie worden alleen de personen met de juiste expertise uit de kennisdatabase geëxtraheerd die beantwoorden aan de concrete zoekvraag. Daardoor krijgt de HR-verantwoordelijke snel een overzicht van de medewerkers die voor dit onderwerp als experts gelden en of van de medewerkers die waardevolle input kunnen leveren.

De ManpowerGroup, wereldwijd een van de grootste dienstverleners op het gebied van personeel, vertrouwt al op de capaciteiten van een insight engine van IT-dienstverlener Mindbreeze. De HR-dienstverlener beschikt over een web portal, waarmee sollicitanten vacatures kunnen vinden. Deze zoek- en matchfunctie wordt door de intelligente oplossing ondersteund en indexeert duizenden vacatures, die dankzij de hoogontwikkelde algoritmes doorzocht kunnen worden.

Technologische basis is geen klassieke zoekmachine

Hoewel insight engines voor een heel groot deel zijn gebaseerd op zoektechnologieën, gaan hun capaciteiten veel verder dan die van een klassieke zoekmachine. Technologieën zoals machine learning en deep learning, natural language processing (NLP) en natural language question answering (NLQA) maken de insight engine intelligent.

In plaats van een klassiek zoekveld met een opsomming van alle resultaten heeft het zoeken bij deze intelligente oplossingen meer de vorm van een dialoog. Met NLP en NLQA kan de menselijke taal correct verstaan, eventueel vertaald en correct geïnterpreteerd worden. Vragen met bijvoorbeeld 'waar', 'wie', 'waarom' en 'wanneer' kunnen daarmee heel eenvoudig worden beantwoord. Zoekopdrachten kunnen dus in natuurlijke taal worden ingevoerd en direct verder verwerkt worden. De resultaten komen zodoende overeen met de informatie die specifiek is opgevraagd en niet met een eindeloze opsomming van mogelijke antwoorden.

360-gradenoverzicht met natural language processing

Met de technologieën machine learning en deep learning kan de insight engine jouw kennisniveau continu verhogen. Aan de hand van de werkwijze van de gebruikers krijgen bijvoorbeeld vaker opgeroepen gegevens een hogere relevantie toegekend. Herhaaldelijk gebruikte termen bij zoekopdrachten leiden zo ook tot een intelligentere rangschikking van de resultaten.

Gepersonaliseerd en aan de behoeftes aangepast gegevensoverzicht

De gegevens worden overzichtelijk en samenhangend ontsloten en zijn daardoor ideaal om verder verwerkt te worden. Iedere medewerker krijgt zo een gepersonaliseerd en aan zijn behoeftes aangepast overzicht van de bedrijfsgegevens. Door de verbinding van de verschillende gegevens uit de diverse bronnen kunnen deze intelligente systemen de betreffende gebruiker een totaalbeeld, een zogenaamd 360-gradenoverzicht, van bijvoorbeeld een expert geven. Een insight engine gedraagt zich dus als een persoonlijke assistent en is in staat context- en rolspecifiek alle relevante gegevens proactief en tijdig beschikbaar te stellen.

Deze eenvoudige manier om informatie te verschaffen is ook beschikbaar via een mobiele zoekfunctie. Daardoor is een van tijd en plaats onafhankelijke toegang tot de volledige kennisbank via alle mobiele eindapparaten mogelijk. Het oproepen van de relevante informatie is ook mogelijk als de bijbehorende applicaties niet zijn geïnstalleerd, omdat door de previewfunctie toegang tot de inhoud mogelijk is en pas bij een interactie met het zoekresultaat naar de betreffende applicatie moet worden gewisseld.

Bovendien is met de insight engines een geautomatiseerde gegevensextractie mogelijk. Dat is bijvoorbeeld bij interne sollicitatieprocedures bijzonder nuttig. Zo worden relevante gegevens uit een sollicitatie eruit gefilterd en vastgelegd en wordt de sollicitatie aan de betreffende afdeling toegewezen. Zo wordt de sollicitatieprocedure volledig geautomatiseerd. Ook op het gebied van zoekopdrachten bieden insight engines mogelijkheden, bijvoorbeeld voor het vergelijken van deskundigheid.

Insight engines worden vaak als appliance aangeboden. Daardoor kunnen ze moeiteloos en snel in het bedrijf worden geïmplementeerd. Alle gegevensbronnen van het bedrijf, zoals netwerkstations, SAP, Microsoft SharePoint en ECM-systemen, kunnen met behulp van zogenaamde connectors aan de insight engine worden gekoppeld. De meeste oplossingen stellen daarvoor meer dan 450 connectors voor alle gegevensbronnen beschikbaar, om te garanderen dat de relevante informatie snel wordt gevonden.

Eenvoudige implementatie

Relevante informatie optimaal vinden en gebruiken

Intelligente systemen zoals insight engines draaien om de vraag hoe relevante informatie optimaal kan worden gevonden en gebruikt. Ze helpen bedrijven snel en efficiënt aan informatie en genereren daardoor een meerwaarde uit de HR- en bedrijfsgegevens.

Met slechts één zoekopdracht analyseert deze intelligente technologie de inhoud van de personeelsdossiers, begrijpt alternatieve aanduidingen, de zogeheten thesauri, en levert de passende informatie in overeenstemming met de toegangsrechten. Daarmee genereert de technologie een zogenaamd 360-gradenoverzicht van de gezochte termen of onderwerpen, zoals speciale competenties. Het zoeken naar verborgen experts wordt daardoor vele malen eenvoudiger, de HR-afdeling wordt ontlast en processen binnen het bedrijf worden geoptimaliseerd.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie