Naar inhoud

Kennisgebrek leidt tot vertraging van digitale transformatie

Innovatie is een topprioriteit voor bedrijven in België en Nederland. Maar transformatiemoeheid en kennistekort leiden tot vertraging. Zo heeft 50 procent van de Nederlandse managers moeite met het vinden, binden en opleiden van geschikt personeel voor het transformatieproces. Bijna 45 procent investeert wel in nieuwe technologie. Echter, deze wordt niet volledig geïntegreerd in bestaande systemen. Daarnaast beschouwt 30 procent een gefragmenteerde bedrijfscultuur als een vertragende factor.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.150 senior executives, werkzaam bij organisaties met een jaaromzet in de range 500 miljoen en 10 miljard en actief in sectoren als communicatie, media, hightech, financiële dienstverlening, gezondheid en openbare dienstverlening. De respondenten zijn afkomstig uit Europa, Noord-Amerika en Azië, waarvan 100 uit Nederland en België. De interviews zijn uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van consultancybureau Avanade.

De grootste barrières in het proces van de digitale transformatie

Hoewel maar liefst bij 87,5 procent van de Belgische en Nederlandse bedrijven de digitale transformatie als een de drie belangrijkste prioriteiten wordt gezien, gelooft bijna 50 procent van de beslissingsbevoegde managers dat de voortgang van de digitalisering vertraging oploopt door transformatiemoeheid. Het onderzoek leert dat deze vermoeidheid het resultaat is van vier barrières die zich voordoen in het transformatieproces:

  1. het aannemen en opleiden van geschikt personeel met de juiste kennis en vaardigheden voor het transformatieproces (50%);
  2. het investeren in nieuwe technologieën en innovaties zonder deze te integreren met de huidige systemen (45%);
  3. het moderniseren van de huidige systemen en processen (41%);
  4. een te gefragmenteerde bedrijfscultuur die geen uitgebreide veranderingen omarmt (30%).

Belgische en Nederlandse bedrijven scoren op wereldwijd niveau beter als het aankomt op toegang tot de juiste tools – technologieën ten behoeve van de integratie – die nodig zijn voor de digitale transformatie. Slechts 17 procent van de ondervraagde beslissers uit België en Nederland vindt dit een barrière, ten opzichte van 28 procent wereldwijd.

Kritieke systemen gemoderniseerd maar nog niet in de cloud

Ondanks de transformatiemoeheid geeft ruim de helft (51%) van de Belgische en Nederlandse managers aan de kritieke systemen al gemoderniseerd of vervangen te hebben. Wereldwijd ligt dit gemiddelde een stuk lager (40%). Het onderzoek leert dat het verhogen van de te verwachten groei is met gemiddeld 13 procent en het vergroten van het te verwachten marktaandeel met gemiddeld 10 procent de belangrijkste redenen zijn om kritieke systemen te vervangen. Daarnaast zijn het verminderen van de kosten met gemiddeld 9 procent, het vergroten van de productiviteit met gemiddeld ruim 10 procent en het vergroten van de agility met gemiddeld bijna 10 procent belangrijke drijfveren voor het digitaliseren van kritieke systemen.

Als het gaat om de transitie naar de cloud, lopen Belgische en Nederlandse bedrijven achter. Wereldwijd heeft gemiddeld 79 procent van de bedrijven zijn activiteiten naar de cloud verplaatst om nieuwe intelligente technologie beter te laten integreren binnen de organisatie. In België en Nederland ligt dit gemiddelde op slechts 70 procent.

“Het is positief dat organisaties in België en Nederland de digitale transformatie als een topprioriteit zien. Uit ons onderzoek blijkt dat de voordelen voornamelijk te verwachten zijn voor de businessgroei, een groter marktaandeel, lagere kosten, een hogere productiviteit en een grotere flexibiliteit, de zogeheten agility. Er is echter geen standaardweg naar succes binnen de proces van de digitale transformatie, vooral omdat iedere organisatie start vanaf haar eigen unieke beginpunt. Dit biedt specifieke kansen en uitdagingen”, aldus Marit van Dijk, senior director bij Avanade. “Wij maken onderscheid tussen drie dimensies waar organisaties zich op kunnen richten voor een succesvolle digitale transformatie: innovatie, efficiëntie en klantervaring. Ons onderzoek toont dat een optimale combinatie van deze factoren leidt tot de beste resultaten.”

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie