Naar inhoud

Kennisontwikkeling noodzaak voor succesvolle digitalisering

Ondanks de naderende Brexit, de dreigende handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten van Amerika en de gepolariseerde stemming in de samenleving gaat het veel organisaties economisch voor de wind en is de focus strak gericht op het winnen van marktaandeel. Maar, dat mag niet de oorzaak zijn voor een verslappende aandacht voor de strategisch interessante technologische ontwikkelingen. De meeste managers zien in dat er snel geïnvesteerd dient te worden in de mogelijkheden van digital. Klanten doorlopen de customer journey in toenemende mate online en daarom zijn investeringen in technologieën voor sales, marketing en service onvermijdelijk. De concurrenten, veelal nieuwkomers op de markt, zijn al hard aan de weg aan het timmeren met succesvolle digital-businessmodellen.

Daarom neem ik je mee in mijn observatie over investeren in digital knowledge. In de praktijk zie ik dat organisaties de digitale transformatie op verschillende manieren aanvliegen:

  1. consultants inhuren;
  2. experts rekruteren;
  3. bedrijven overnemen;
  4. kennis ontwikkelen.

Sommige bedrijven kopen start-ups. Andere huren consultants in en schaffen dure technologie aan, in de hoop op deze wijze een kruisje op de to-do-list van de digitale transformatie bij te zetten. Er zijn tal van adviesbureaus die dikke rapporten schrijven over digitale transities. In de praktijk leiden deze rapporten zelden tot succesvolle digitale transformaties, aangezien in de organisatie de kennis ontbreekt.

Bedrijven overnemen leidt veelal tot teleurstellingen. Ik heb zelf ooit bij een start-up gewerkt die door een grote bank werd overgenomen. Binnen 11 maanden was dit mooie bedrijf om zeep geholpen. Talloze organisaties worstelen met de vraag hoe concreet invulling te geven is aan de digitale transformatie. Ik zie in de praktijk dat organisaties het meeste succes boeken als ze aan de slag gaan met hun eigen mensen en werken aan concrete programma’s.

Digitale-transformatie-programma’s

In onze opleidingen en incompany-programma’s zien we deelnemers werken aan de volgende programma’s:

  • digitale kanalen beter afstemmen op behoeftes gebruikers;
  • waardevolle contacten met klanten leggen via apps;
  • opzetten van e-commerce-kanalen binnen business-to-business;
  • vaststellen digitale-marketing-strategie;
  • service-excellence-programma’s opzetten die de klantervaring verbeteren en kosten verlagen;
  • customer experience verbeteren;
  • customer data inzetten voor beter klantinzicht;
  • innovatieve businessmodellen en start-ups implementeren;
  • omnichannel-strategieën introduceren.

Investeringen in kennisontwikkeling versus uitbesteden

Wat mij opvalt, is dat bedrijven die veel investeren in de kennisontwikkeling van medewerkers en durven te innoveren de beste papieren hebben om succesvol te zijn. Het is bijna vergelijkbaar met de voetballerij. Clubs met een goede opleiding boeken ook de beste financiële resultaten. Er zijn ook veel bedrijven die denken snel te slagen door digitaal talent bij de concurrentie weg te kapen en hiervoor recruitmentbureaus inschakelen.

In de praktijk zie ik dit vaak mislukken omdat een succesvolle medewerker uit een professionele organisatie wordt weggetrokken en terechtkomt in een andere organisatie die hopeloos achterloopt. Investeringen in de recruitmenthonoraria renderen veel minder dan investeringen in opleidingsprogramma’s voor medewerkers. Investeren in de eigen medewerkers leidt tot betere prestaties en loyaliteit richting de werkgever.

3 niveaus van kennisontwikkelingen bij digitale transformatie

Wat betreft kennisontwikkeling op het gebied van digitale transformatie zien we in de praktijk 3 kennisniveaus:

  1. strategisch en leiderschap – bijvoorbeeld management-workshops, masterclasses, executive education en post-master-opleidingen;
  2. tactisch, planning en management – bijvoorbeeld post-hbo-opleidingen en -trainingen;
  3. operationeel en technisch – bijvoorbeeld expert-opleidingen, specialistische trainingen en traineeships.

De digitale transformatie begint in de meeste gevallen bij het besef van het topmanagement dat er een groot probleem is of een geweldige kans bestaat. De volgende stap is dat dit omgezet wordt in strategisch beleid met concrete aandachtspunten. Hierna wordt specifieke kennis opgebouwd in de organisatie en gewerkt aan concrete programma’s. De digitalisering gaat snel en van belang is dat kennis ook goed up-to-date gehouden wordt. Dit is ook cruciaal voor het behoud van personeel. Voor de meeste professionals is een hoger salaris niet het belangrijkste argument om voor jou te werken. Wel een interessante en uitdagende functie, met vooral aandacht voor leren en kennisontwikkeling.

Cyclus kennisontwikkeling bij digitale transformatie, bron: Beeckestijn Business School

De rol van human resources

In de praktijk spelen human resources management en ook learning & development een belangrijke rol. In organisaties waar HR een strategische partner is van het management zien we goede resultaten bij de werving en het behoud van medewerkers. HR speelt dan ook een belangrijke functie bij gerichte kennisontwikkeling in de digital marketing.

Bij een groeiend aantal organisaties is het opbouwen van digitale en online-kennis een speerpunt in het beleid. In de praktijk vertaalt zich dat vaak in brede opleidingsprogramma’s voor iedereen om een stevige digitale kennisbasis neer te leggen. Dit is van belang voor het draagvlak en de samenwerking. Deze worden dan aangevuld met specialistische trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van digital marketing, customer experience of data intelligence. Grote organisaties zetten vaak eigen marketing- & sales-academies, data-intelligence-trainingsprogramma’s of traineeships op. Kleinere organisaties zijn vaak aangewezen op externe trainingen, post-hbo-opleidingen of expert-opleidingen.

Ik zie, na vele jaren ervaring in educatie en vakopleidingen, dat er een sterke groei is in compacte en functiegerichte marketingtrainingen. Ook zie ik dat creativiteit, technologie, data en cultuur samenvallen in professionele trainingen, terwijl dat voorheen eilandjes waren met een eigen agenda. Deze observatie geeft aan dat er ook een veelkleurige samenwerking dient plaats te vinden binnen organisaties. En daar is kennis voor nodig.

Hans Molenaar is directeur van Beeckestijn Business School.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie