Naar inhoud

Kerstmis valt erg vroeg dit jaar voor retailers in Nederland

Nu de mussen van het dak vallen en je een ei kunt bakken op de motorkap van je auto, is kerst waarschijnlijk het allerlaatste waar je aan wil denken. Toch moet je juist deze rustige periode als retailer daadwerkelijk benutten om alvast vooruit te kijken. Want de zomer is het ideale seizoen om je pijlen te richten op de belangrijkste winkelperiode van het jaar: december. Dat is namelijk de maand die het verschil tussen rode cijfers en zwarte cijfers bepaalt voor retailers.

Het lijkt alsof de strijd om de klant elk jaar heviger wordt. De eisen en verwachtingen van shoppers nemen dan ook steeds meer toe en alleen de merken overleven die hieraan voldoen – of beter nog: overtreffen. Belangrijk daarbij is dat er geen enkele stap in de klantreis wordt vergeten. Wat begint met een sterk en gepersonaliseerd aanbod, moet overgaan in een aangename winkelervaring en eindigen met een goede aftersales. Dit zijn vier tips om hier nu mee aan de slag te gaan en de concurrentie voor te blijven.

1. Benut je klantgegevens

Maar al te vaak wordt nog vergeten hoe onschatbaar de waarde is van klantdata, oftewel informatie op basis van de aankoopgeschiedenis van je klanten. Door simpelweg een online platform voor marketingautomatisering te gebruiken, heb je als retailer goud in handen – vermomd als data. Door naar eerdere aankooppatronen te kijken, kun je namelijk toekomstig koopgedrag voorspellen. Zo kun je elke klant persoonlijk benaderen en je verkoopcijfers opkrikken. Kijk dus eens naar deze zaken. Welke producten deden het goed afgelopen jaar? Bij wie? En wanneer? Hoe hebben deze klanten je webshop gevonden? En wat heeft ze wel en niet tot een aankoop gebracht? Je data vertellen het je allemaal. Gebruik deze en maak je marketingcampagnes voor komende feestdagen nog beter dan vorig jaar.

2. Mobiliseer je doelgroep

Het is duidelijk dat geld uitgeven geen probleem is rondom de feestdagen. Maar bij wíe dat geld uitgegeven wordt, fluctueert enorm. Klanten staan erom bekend lang rond te kijken, hun opties open te houden en pas op het laatste moment te beslissen waar ze hun product nou willen kopen. Je hoeft als winkelier natuurlijk niet lijdzaam toe te kijken. Wanneer je weet wie je moet benaderen, en hoe je ze overtuigt, kun je veel bereiken. Een gepersonaliseerd, relevant bericht in een creatief format doet vaak wonderen. Ga maar eens na. Stuur je een gepersonaliseerde e-mail als follow-up zodra iemand zijn gevulde winkelwagentje achterlaat? Doe je aan up-selling door de juiste producten aan te bevelen bij de kassa? Automatiseer en gebruik A/B-tests plus personalisatietools naast je verkoopplatform en je conversiecijfers stijgen gegarandeerd.

3. Maak van elk moment een winkelmoment

Uit een recent klantbelevingsonderzoek van technologiebedrijf Adobe blijkt dat maar liefst een op de drie Europese consumenten de inhoud van zijn winkelwagentje achterlaat zodra het winkelproces te lang duurt of te ingewikkeld is. Wanneer je hier als winkelier ook mee kampt in je webshop, is het nu de ideale tijd om dat aan te pakken. Kan er iets verbeterd worden aan je check-out-traject? Niet alleen in de websiteversie, maar zeker ook – misschien belangrijker nog wel – voor mobiel. Meer dan de helft van de aankopen wordt immers inmiddels on the go gedaan. Maak one-click-aankopen mogelijk. Of bied snelle betaalmethodes aan als Apple Pay. Daarbij verdient het de aanbeveling om A/B-tests te gebruiken op alle websites en apps om zeker te weten dat je een volledig geoptimaliseerde winkelervaring biedt – en niet alleen eentje die voldoet aan de regels.

4. Stel je flexibel op

Je hoeft natuurlijk niet eerst te wachten tot je genoeg data uit je klantgeschiedenis hebt om inzicht te krijgen in het gedrag van je gemiddelde klant. Dankzij real-time analytics kun je rechtstreeks meekijken en eventueel aanpassingen doen, zodra je ziet dat iets niet loopt zoals gepland. Met actuele data kun je meteen zien waar op dat moment verbeteringen nodig zijn en maak je met elke aanpassing de klantervaring weer een stukje beter. Denk hierbij aan verschillende scenario’s. Is het aantal clicks op een advertentie op social media lager dan verwacht? Koopt een bepaalde groep minder dan tijdens je laatste campagne? Doet een specifiek product het beter dan anders? Neem genoeg momenten om even stil te staan bij de resultaten van je campagnes om zo nodig bij te sturen en aan te passen. Dit kan het verschil maken tussen een magere of vette kerst voor je webshop.

Ga aan de slag en bied je mooie productaanbod aan in een aantrekkelijke winkelomgeving, op een persoonlijke, gebruiksvriendelijke manier. Dat is het beste kerstcadeau dat je jezelf nu al kunt geven.

Paul van Keeken is senior enterprise marketing manager Benelux bij technologiebedrijf Adobe.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de digitale marketing voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie