Naar inhoud

Kerstwens voor 2020: een succesvolle e-mailmarketingcampagne

2020 is het jaar waarin we misschien wel meer dan ooit tevoren hunkeren naar Kerstmis. Doorgaans betekent dat lekker naar de stad om kerstcadeautjes te kopen. Helaas, dat zit er dit jaar niet meer in. Het is voor retailers en marketeers – zowel online als offline – zonder twijfel de belangrijkste periode van het jaar. Een e-mailmarketingcampagne kan daarbij zeer effectief zijn. Als je tenminste met een originele boodschap komt, want je bent niet de enige. Een flinke dosis creativiteit is dus geboden.

Dit zijn vier tips om jou als marketeer daarbij te helpen.

Tip 1: Ken je publiek

Zorg ervoor dat je content relevant, gepersonaliseerd en actueel is. Onderwerpregels moeten duidelijk plus kort zijn en mogen in geen geval misleidend zijn. De onderwerpen waarover je schrijft, moeten aansluiten bij de wereld van een klant of prospect. Zorg er bovendien voor dat je e-mails altijd meerwaarde creëren voor je ontvangers.

Naarmate consumenten namelijk meer e-mails in hun inbox krijgen, worden ze selectiever met betrekking tot welke berichten daadwerkelijk geopend worden. Een geslaagde e-mailmarketingcampagne kent een begin, een midden en een einde. Een hele cyclus lang dezelfde boodschap verkondigen, dat werkt niet.

Tip 2: Timing is allesbepalend

In het verleden begon de aanloop naar de kerstperiode volgens traditie begin december, in de periode dat Sinterklaas zijn ronde doet. De regel ‘Geen kerstboom voordat de goedheiligman op pakjesavond langs is geweest’ was dit jaar echter niet van toepassing. Veel gezinnen hadden eind november de boom al staan. Daardoor moesten marketeers dit jaar eerder aan de slag. Want dit momentum missen, betekent onherroepelijk verloren inkomsten tijdens de rest van de decemberperiode.

De harde lockdown waar Nederland momenteel mee te maken heeft, is de aanleiding geweest voor een sterke toename van virtuele ervaringen en online shoppen. De gezondheidscrisis heeft ervoor gezorgd bij – veel – mensen het gemiddelde besteedbaar inkomen is gedaald en heeft een negatieve impact op de prijsperceptie. De verwachting is dan ook dat heel wat consumenten dit jaar extra uitkijken naar de aanbiedingen rondom de feestdagen. Tactische marketingcampagnes die slim inspelen op het fear of missing out-sentiment, kunnen echte winnaars worden.

Tip 3: Ga e-mailstormen uit de weg

Beperk de definitie van jouw shoppers niet tot consumenten die een digitaal winkelmandje vullen, want de shopper journey start eerder. De smartphone en het e-mailvolume spelen hierin een belangrijke rol. De inbox van consumenten wordt gedurende deze periode gebombardeerd met promotionele e-mails.

Vermijd een plotselinge toename van het aantal e-mails in vergelijking met de hoeveelheid berichten dat je klanten en prospects normaal gesproken van je ontvangt. Consumenten kunnen zich irriteren aan dit e-mailvolume, hetgeen kan resulteren in uitschrijvingen voor e-mailings. In plaats van meerdere berichten te sturen op één dag, kun je beter proberen de verschillende items – die je zou opnemen in meerdere boodschappen – in één slimme en duidelijke e-mail te vangen.

Tip 4: Beloon de loyale klanten

Je wilt dus een geslaagde marketingcampagne, vooral gericht op conversie. Maar meer conversie is niet altijd het belangrijkste doel van een campagne. Kerstmis is juist ook een geschikte moment om bijvoorbeeld te scoren op goodwill, loyaliteit en likeability. Het genereren van een recordwinst tijdens de feestdagen is natuurlijk leuk, maar uiteindelijk heb je meer aan tevreden klanten die nog eens terugkomen.

Loyale klanten willen ook graag zo gewaardeerd worden. Ze volgen hun favoriete merken, gaan erover in gesprek met andere potentiële klanten en waarderen het dan ook wanneer die loyaliteit wordt erkend en beloond. Als je hen de kans geeft om – op basis van gepersonaliseerde informatie – met extra interessante voorwaarden producten in huis te halen, verzeker je hun loyaliteit voor een lange tijd.

Voor jou als marketeer liggen de kansen voor het grijpen. Maar dan moet je het wel goed aanpakken, de juiste timing bepalen en werken volgens een doordacht plan. Zo niet, dan mis je de belangrijkste periode van het jaar: de decembermaand. Dus, als je het doet, doe het dan goed!

Dennis Peters is head of sales Benelux & Noord-Europa bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie