Naar inhoud

Keuzes maken in het aanbod van opleidingen digital marketing

Scholing voor marketeers om de kennis op het gebied van online marketing verder te ontwikkelen, is pure noodzaak geworden. Echter, online marketing – of digital marketing – is inmiddels een dermate groot vakgebied geworden dat het van belang is hier de juiste keuzes in te maken. Als je alles wil bijhouden of op allerlei niveaus kennis wil ontwikkelen, raak je het spoor snel bijster. Los daarvan, het is schier onmogelijk. Daarnaast bestaat er een enorme hoeveelheid aan opleidingen en trainingen in het vak online marketing. De vraag is… hoe vind je hierin je weg?

Online marketing is een uitermate bewerkelijk vak. En het liefst willen we als marketeer én strategisch denken én tactisch én zelf achter de knoppen zitten. Helaas is dit anno 2018 niet mogelijk. Digital marketing is uitgegroeid van een generiek beroep naar een complex vakgebied dat zich ook nog eens heel snel ontwikkelt. Er is geen online marketeer die de drie verschillende niveaus goed beheerst. Dat betekent dat je keuzes moet maken.

Operationeel-technisch: zelf achter de knoppen

In kleine organisaties moeten marketeers veelal een grote hoeveelheid activiteiten zelf plannen en uitvoeren. Denk bijvoorbeeld de content op de website beheren, analytics bijhouden, e-mailmarketing uitvoeren, social media managen, digital advertising verzorgen en werken aan zoekmachine-optimalisatie. Wil je van al deze gebieden op operationeel niveau kennis en kunde opbouwen, dan bestaan er opleidingen waar ook geleerd wordt hoe je met de verschillende tools omgaat.

Houd er wel rekening mee dat je zeker een half jaar de tijd neemt voor een dergelijke scholing en dit ook direct toepast in de praktijk. Zoek eens naar opleidingen online marketing op post-hbo-niveau of zogeheten expertopleidingen. Zeker voor jonge marketeers of mensen die met weinig marketingervaring een mooie start willen maken als online marketeer is het beginnen op operationeel niveau een goede keuze. Ook voor mbo’ers liggen hier mooie kansen.

Het is de vraag of de wat meer ervaren marketeers, die met name op tactisch en strategisch niveau hebben gewerkt, gelukkig worden van activiteiten op het terrein van online marketing op operationeel niveau. Talloze marketeers maken gebruik van specialisten voor bijvoorbeeld analytics, search engine optimization (SEO) of digital advertising. Wat wel heel goed mogelijk is, is om één of twee onderdelen van het vak online marketing op operationeel niveau te ontwikkelen.

Veel online marketeers die zich op tactisch niveau geschoold hebben, verdiepen hun kennis op het gebied van bijvoorbeeld e-mail, analytics of social. We spreken hier dan ook wel van een T-shaped online marketeers. Dit zijn marketeers die prima een plan voor online marketing kunnen maken en die ook een of twee onderdelen van de mix voor digital marketing zelf kunnen uitvoeren. Voor de andere onderdelen werken ze samen met specialisten die zij dan aansturen. Wil je een T-shaped online marketeer worden, dan is een degelijke post-hbo-opleiding online marketing aangevuld met enkele trainingen of korte specialistische cursussen een mogelijke oplossing.

Tactisch-aansturend: planning en samenstellen digital marketingmix

De meeste marketeers hebben inmiddels wel wat kennis en ervaring op het gebied van online marketing, echter nog onvoldoende kennis over het hele spectrum van online marketing.Ze hebben wel wat kennis middels boeken, trainingen, masterclasses en webinars opgedaan maar niet een echte opleiding online marketing. Ze missen de kennis om een goede analyse te maken van de online marketing activiteiten en op basis daarvan met een gedegen advies te komen hoe de online marketing performance significant te verbeteren en wat de bijbehorende business case en plan van aanpak is.

Voor deze marketeers is een deeltijdopleiding van enkele maanden al een passende oplossing. Het is helaas niet mogelijk met een paar korte trainingen of een masterclass het online vak echt goed te beheersen. Het lijkt wellicht zo dat je met grote stappen snel thuis bent, maar echte kennis heeft tijd nodig om te landen en te leren toepassen. Wil je als marketeer echt een volwassen gesprekspartner en volwaardig professional worden op het gebied van online marketing, dan is het volgen van een gedegen opleiding de enige mogelijkheid.

Zoek eens naar een goede post-hbo-opleiding op het gebied van online en digital marketing of een NIMA-B-opleiding met specialisatie digital marketing. Er zijn verschillende opleidingen die prima naast een drukke baan te combineren zijn en waar je het vak online marketing goed in de vingers krijgt. Je leert de situatie rondom online marketing goed te analyseren en beoordelen. Bovendien leer je een passend plan te maken, met een goed ingevulde mix voor digital marketing die prima rendeert en past bij de organisatie.

Strategisch-verdieping: leiderschap

In toenemende mate zien we marketeers die al de nodige kennis hebben op het gebied van online marketing. Ze hebben al meer dan vier jaren praktijkervaring en ook de nodige opleidingen en trainingen gevolgd. Verder snappen ze hoe je plan voor digital marketing maakt en ook hoe je de mix voor online marketing vakbekwaam invult en managet. Zij weten hoe je de performance van online marketing over de hele linie constant verbetert en zoeken naar mogelijkheden om door te groeien naar digital business.

Ook zijn er ervaren strategische marketeers die niet meer de tijd hebben om zich helemaal in de operatie van digital marketing te verdiepen maar digital marketing wel strategisch moeten inpassen in het marketingbeleid. Deze marketeers moeten organisaties helpen meer agile te worden en hun marketingplanning meer digital en data-gedreven inrichten. De uitdaging voor deze marketeers is om boven de materie van digital marketing te staan en leiderschap te tonen bij de vernieuwingen en veranderingen.

Hoe kun je modellen voor nieuwe business en digital commerce creëren? Hoe kun je de digital experience verbeteren? Hoe kun je digital marketing strategischer inzetten en de juiste keuzes maken om in de toekomst positief tegemoet te treden? Hoe ontwikkel je op basis van de innovatie en disruptie om ons heen een ambitie en visie? Met welke platformen ga je samenwerken? Hoe gaan we de organisatie meer agile krijgen? Hoe stuur je teams voor digital aan en bind je online marketeers aan jouw organisatie?

Marketeers die zich op strategisch gebied verder willen ontwikkelen doen er goed aan te kijken naar opleidingen op het gebied van digital strategie of leiderschap. Kijk ook naar de wat zwaardere executive en postdoctorale opleidingen op het gebied van digital marketing.

Het vinden van een goede opleider

Hoe vind je een goede opleider? Door gewoon zoeken op internet en social media. En dan niet alleen kijken naar AdWords. Zwakke opleiders adverteren veelal op deze termen en strooien met kortingen. Zoek met name op inhoud en onderbouwing. Beoordeel opleiders online marketing ook op hun eigen online marketing. Hebben ze een fatsoenlijke website en sturen ze gedegen e-mails? Proberen ze je een opleiding te verkopen of proberen ze je te helpen? Wat zeggen anderen over de opleiding?

Neem daarvoor gerust contact op de alumni van een opleiding. Dat is via LinkedIn goed te doen en ervaringen worden graag gedeeld. Kijk als marketeer bij een grote organisatie ook gerust verder dan de opleidingencatalogus van de afdeling human resources of inkoop. Hierin staan meestal alleen de grote opleiders die hoge kortingen kunnen geven, maar werken met standaard-opleidingen of uitgebreide leergangen hebben met weinig innovatie en diepgang. Denk eraan, het gaat om jouw toekomst en niet om de efficiëntie van inkoop of HR.

Daarnaast zijn er ook opleiders die honderden opleidingen aanbieden. Online marketing is een heel dynamisch vak en het is voor grote opleiders bijna onmogelijk opleidingen actueel te houden. Specialistische opleiders slagen hier vaak wel in. Als je er één denkt gevonden te hebben, ga dan eens langs voor een proefcollege of volg een webinar. Goede opleiders delen ook kennis via whitepapers of clinics en zijn zichtbaar op marketingevents. Voor marketeers in business-to-business is het ook van belang dat er niet alleen aandacht aan business-to-consumer wordt besteed. Check of ze ook inhoudelijk ingaan op online marketing binnen B2B. Veel succes met je zoektocht!

Op donderdag 14 juni 2018 vindt 'Best of Global Digital Marketing' plaats op Landgoed Leusderend in Leusden. Tijdens dit event raak je geïnspireerd door de beste internationale digitale marketingcampagnes van de afgelopen jaren. Erkende marketingexperts uit Duitsland, Estland, Polen en Zweden analyseren meer dan 20 zeer succesvolle digitale marketingcases, waaronder Dove, IKEA, McDonald’s, Samsung en Xbox.

De auteur is directeur van Beeckestijn Business School.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie