Naar inhoud

Kijk van mensen op waarde en handel veranderd sinds COVID-19

Nederlandse consumenten kijken sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie anders naar de waarde van hun bezittingen en het aankopen van nieuwe of tweedehandse goederen. Of het nu een fiets, een winterjas of een oude stoel is, ze gaan bewuster om met hun eigendommen. Dient tot een aankoop te worden overgegaan, dan geeft circa 40 procent van de Nederlanders aan eerst te overwegen een tweedehands artikel te kopen voor ze een nieuw product kopen. Dat is een belangrijke ontwikkeling voor ondernemers, die zich in deze tijd meer en meer van offline naar online moeten verplaatsen.

Zo blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van platform Marktplaats.

Kijk op waarde en handel

De meest genoemde reden voor de toename in de verkoop van tweedehands spullen is dat door de pandemie meer tijd beschikbaar is gekomen om op te ruimen en te verkopen. Dat mensen sinds de eerste – intelligente – lockdown meer verkopen, is ook terug te zien op Marktplaats waar het aantal nieuw geplaatste advertenties in 2020 ruim 9 miljoen hoger is geweest dan in voorgaande jaren. Hier liggen ook kansen voor ondernemers die het juist nu moeten hebben van hun onlineverkoop.

Ondersteuning lokale ondernemers

“We onderstrepen de oproep die minister president Mark Rutte op 14 december 2020 heeft gedaan aan Nederland om lokale ondernemers te steunen”, vertelt Annemarie Buitelaar, general manager bij Marktplaats. “Ook zij verplaatsen hun winkel naar een digitale omgeving. Van onze kant proberen we bij te dragen door winkeliers en ondernemers te helpen in die stap van offline naar online. Zo kunnen zij gratis hun onlinewinkel bij ons openen. Bovendien hoeven ze met deze hulp niet zelf alles uit te vinden en kunnen ze direct profiteren van de grote groep kopers die al op onze handelssite aanwezig is.”

Switch van offline naar online

Nu de niet-essentiële winkels in Nederland voorlopig noodgedwongen dicht zijn, verplaatst het winkelen naar de e-commercesector. Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben al bijna 5.500 ondernemers hun onlinewinkel op Marktplaats geopend. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers daar de grootste kansen hebben in de categorieën kleding, sport en fitness, speelgoed, games, spellen, meubels en woonaccessoires. Deze productcategorieën worden namelijk door Nederlanders het vaakst genoemd.

Marktplaats helpt ondernemers in deze tijd hun winkel online voort te zetten en te openen. Op het Ondernemersportaal worden specifieke tips gegeven hoe zij dit succesvol kunnen doen. Daar vinden ze daar ook ervaringen van andere ondernemers.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie