Naar inhoud

Klantbehoud belangrijk tijdens recessie

Uit recent onderzoek blijkt dat organisaties zich momenteel vooral bezig houden met klantbehoud. Ruim één derde van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat het behouden van klanten de hoogste prioriteit heeft, tegenover slechts acht procent die zegt zich te richten op het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit blijkt uit een onderzoek van Spss, wereldwijd leverancier van analytische software-oplossingen, dat is uitgevoerd onder circa honderd Europese bedrijven.

KlantbehoudDit resultaat is een enorme ommekeer in vergelijking met voorgaande jaren, aldus Spss. Toen gaf veertig procent van de organisaties aan dat ze zich voornamelijk bezighielden met het binnenhalen van nieuwe klanten. Door de huidige economische situatie is het klantverloop groot. Aangezien het vaak veel kostbaarder is om nieuwe klanten binnen te halen dan bestaande klanten te behouden, zien organisaties zich genoodzaakt om zich te richten op het behoud en de groei van bestaande klanten in plaats van het constant genereren van nieuwe business. Zo geeft ook 68 procent van de ondervraagden aan dat het verzamelen en analyseren van klantfeedback de komende twee jaar een belangrijk middel is om klanten te behouden en de klanttevredenheid te verhogen.

"Deze verandering in de markt is niet verrassend", aldus Frank Passtoors, Country Manager van Spss Benelux. "In de afgelopen jaren zaten organisaties in een cyclus van klantaanwinst en -verlies. Voorheen waren klanten trouw aan een leverancier, maar dit is onlangs veranderd in een constante zoektocht naar de beste deal. Door klantfeedback te analyseren kan bepaald worden waarom een klant wisselt van leverancier, om dit in de toekomst te voorkomen."

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie