Naar inhoud

Klanten worden steeds veeleisender in de logistieke branche

De belangrijkste uitdaging die momenteel bij ondernemingen in de logistieke sector wordt ervaren, is kostenbesparing (78%). Daarna volgen het beheren van de prestaties van de chauffeurs (57%) en het verbeteren van de stiptheid van de leveringen (43%). Het verkorten van de levertijd (42%) wordt echter steeds belangrijker beschouwd en heeft inmiddels een hogere prioriteit dan het elimineren van papieren processen.

Dit leert een onderzoek bij 106 vervoerders en logistiek dienstverleners wereldwijd, dat is uitgevoerd door IT-dienstverlener Descartes. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘2019 Fleet Management Benchmark Survey – Gain insights and best practices from industry leaders on how to create more value from your fleet’.

Tekort aan chauffeurs meeste impact

De onderzoekers hebben ook gekeken naar de ontwikkelingen die de komende vijf jaar de meeste impact hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs wordt in de logistieke sector het meest genoemd (65%). Andere belangrijke ontwikkelingen zijn de steeds veeleisendere klanten (33%) en de stijgende brandstofkosten (33%). Mediagenieke ontwikkelingen – zoals zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van crowdsourced logistics – hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.

Druk om te presteren in de logistieke sector

“De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk om te presteren”, stelt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes. “Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de steeds veeleisendere klant in het kielzog. Consumenten en leveranciers worden kritischer op de standaarden voor het leveringsproces en dat vraagt om een nieuwe en innovatieve kijk hierop. De logistieke sector doet er goed aan om het fleet management hoog op de strategische agenda te zetten en met specialisten om de tafel te gaan zitten. Dat is uiteindelijk cruciaal voor de concurrentiepositie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie