Naar inhoud

Klantenwensen centraal bij value driven innovation

Iedere onderneming die producten of diensten levert, is op zoek naar succes dat vele verschijningsvormen kent. We noemen bijvoorbeeld hoge omzet, hoge klanttevredenheid, naamsbekendheid en een positief imago. Geen eenvoudige opgave in deze disruptieve tijdperk waar de snelheid van innoveren – en de adoptie van die innovaties – hoger ligt dan ooit. Veel bedrijven en instellingen zijn daar onvoldoende op voorbereid. Value driven innovation stelt de wensen van klanten centraal.

Kodak als sprekend voorbeeld

Het Kodak-moment heeft een hele andere betekenis gekregen sinds de teloorgang van dit grote concern. Het bedrijf had al in de jaren 70 van de vorige eeuw de techniek voor digitale fotografie in huis. Uit angst voor kannibalisering van de eigen filmrolletjes verkoos de toenmalige marktleider deze technologie nog niet te introduceren. Door een gebrek aan visie werd hiermee de behoefte van de klant aan meer flexibele vormen van fotografie genegeerd. Andere bedrijven waren niet zo terughoudend en zo verloor Kodak haar leidende marktpositie.

Klanten betrekken bij innovatie

Met dit voorbeeld onderstreept adviesbureau Pelátis het belang van de wensen van potentiële klanten bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. De bewuste en onbewuste behoeften, de motivaties en drijfveren van klanten bepalen immers zijn keuze voor jou of juist de concurrent. Het bureau heeft daarom businessanalyse, servicedesign en discovery driven planning geïntegreerd tot een eigen aanpak. Het symbool daarvan is de keten van vier diamanten:Afbeelding Pelátis

  • value conception: analyse;

  • value mining: ontdekking;

  • value creation: co-creatie;

  • value delivery: uitvoering.

Maximale waarde voor klant en bedrijf

Door gebruik te maken van actuele kennis en expertise uit het werkgebied van innovatiemanagement en industrieel ontwerp beoogt het adviesbureau bestaande diensten te verbeteren en te komen tot nieuwe diensten die klanten als toegevoegde waarde ervaren. De intensieve creatieve samenwerking met klanten is daarbij uniek. Dit zorgt niet alleen voor diensten waar klanten maximale waarde uithalen, maar ook voor succes voor de organisatie.

Value driven innovation

Een compleet innovatieproces stelt een bedrijf of instelling in staat om:

  • combinaties van producten en diensten te ontwikkelen waar klanten echt op zitten te wachten;

  • onderscheidend te worden ten opzichte van concurrenten;

  • duurzame relaties met klanten op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken;

  • continu te blijven innoveren.

Het adviesbureau noemt dit 'Value driven innovation'.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie