Naar inhoud

Klantgerichtheid en innovatie cruciaal voor de supply chain

Bedrijfssucces, klantgerichtheid en innovatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in een sterke supply chain-strategie. De meest succesvolle bedrijven zijn de bedrijven die hun processen constant evalueren en blijven innoveren om zo de klantervaring te verbeteren. Het is daarom zaak te experimenteren met nieuwe technologieën als artificial intelligence en machine learning, te focussen op klantervaringen, systemen en processen dichter bij elkaar te brengen en IT-systemen te moderniseren.

Dit leert een recent onderzoek uitgevoerd door kennisnetwerk Adelante SCM in opdracht van IT-dienstverlener BluJay Solutions. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘2018 Supply Chain Market Research: Competing On Customer Experience – The Driving Force Behind Supply Chain Innovation’. In deze publicatie worden 4 tips gegeven hoe bedrijven hun supply chain-strategie het beste kunnen vormgeven.

#1. Experimenteer met nieuwe technologieën als artificial intelligence en machine learning

Disruptieve technologie is niet van de een op andere dag mainstream binnen organisaties. Vaak wordt de nieuwe technologie al aangekondigd ver voordat deze daadwerkelijk wordt toegepast. Wees niet terughoudend in het experimenteren met deze opkomende technologieën en bedrijfsmodellen en het testen hiervan. Voorkom dat je achteroploopt terwijl concurrenten wel succes beginnen te boeken met nieuwe toepassingen, zoals artificial intelligence, machine learning, zelfrijdende vrachtwagens en robots.

#2. Focus op klantervaringen

Het bieden van een goede klantervaring is essentieel bij het winnen van de concurrentiestrijd. Bij het maken van strategische keuzes moet er daarom concreet worden gekeken naar hoe het bijdraagt aan de klantervaring en moet de focus minder liggen op kostenbesparingen. De veeleisende klant verwacht bijvoorbeeld een steeds snellere en goedkopere levering van producten. Bedrijven die in staat zijn dit te bieden – door bijvoorbeeld te kiezen voor een mobiele oplossing die inzicht biedt in het ketenproces – opereren succesvoller.

#3. Breng systemen en processen dichter bij elkaar

Het werken in silo’s binnen organisaties vormt nog steeds een grote barrière bij innovatie. Tegelijkertijd belemmert het bedrijven bij het verbeteren van de klantervaring. Door te werken met één geïntegreerde oplossing, krijg je beter inzicht in alle processen waardoor ook eerder duidelijk is waar verbetering nodig is. Het doorbreken van silo’s is echter niet eenvoudig. Afdelingen op andere locaties werken vaak met verschillende applicaties. Om hier verandering in te brengen, kun je het beste starten op de locaties waar nog weinig transparantie is. Dit zijn de eerste bedrijfsprocessen die moeten worden onderzocht en aangepakt.

#4. Moderniseer IT-systemen

Veel achterblijvers vertrouwen nog steeds op Excel-spreadsheets voor het beheer van hun supply chain. Door te werken met gedateerde IT-systemen zijn bedrijven echter niet flexibel. Bedrijven worden afhankelijk van deze systemen – of op maat gemaakte oplossingen – waardoor het hoge kosten met zich meebrengt hier vanaf te stappen. Het is daarom belangrijk dat je niet op zoek gaat naar een programma met een soortgelijke functionaliteit, maar een oplossing kiest die het bedrijf kan helpen naar een volgend niveau. Werk met toepassingen die schaalbaar zijn en toekomstbestendig, zodat de organisatie mee kan groeien met klanten en de markt. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een cloud-oplossing.

“Organisaties lopen het gevaar dat ze tevreden zijn met waar ze op dit moment staan, of de manier waarop ze momenteel werken”, zegt Chris Winstanley, director solution consulting bij BluJay Solutions. “Dit terwijl innovatie altijd nodig is. Bedrijven moeten in beweging blijven om relevant te blijven in de toekomst. De 4 adviezen helpen ze daarbij op weg.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Adelante SCM.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie