Naar inhoud

Klantinteracties eenvoudiger maken met marketing automation

Marketeers zijn altijd op zoek naar manieren om te automatiseren, te optimaliseren en het leven eenvoudiger voor zichzelf te maken. Zo kunnen ze onder andere meer programma’s opzetten, meer content produceren en een hogere return on investment realiseren. Daarnaast geven veel consumenten aan dat merken een betere prestatie moeten leveren als het gaat om het klantcontact. Maar het creëren van gepersonaliseerde ervaringen voor verschillende doelgroepen is een onderdeel van marketing dat veel marketeers behoorlijk lastig vinden.

Dit heeft te maken met het feit dat je voor effectief klantcontact over diepgaande kennis moet beschikken over wat klanten en prospects daadwerkelijk doen en belangrijk vinden. Bovendien moet je in staat zijn om op het juiste moment op een persoonlijk niveau in contact met hen te komen. In de huidige datarijke wereld is het verzamelen van data niet het probleem, het is het benutten van deze data om de juiste ervaringen te creëren over alle kanalen waar de schoen wringt. Daarom een overzicht van vijf onderdelen van marketing automation die leiden tot meer engagement.

#1. E-mailmarketing: het onderhouden van de relatie met jouw doelgroep via goed gepersonaliseerde boodschappen op het juiste moment

Een van de meest krachtige functionaliteiten van marketing automation is de mogelijkheid voor marketeers om de relatie met prospects te onderhouden door hen de juiste content aan te bieden binnen iedere fase van de customer journey die zij doorlopen. Dit zorgt ervoor dat zij voortdurend gestimuleerd worden om de volgende stap te zetten richting conversie – of het nu gaat om het downloaden van een bestand of het doen van een aankoop. Deze mogelijkheid kan bijvoorbeeld gebruikt worden om content aan te bieden aan gesegmenteerde klantgroepen, waarbij de segmentatie wordt bepaald op basis van uiteenlopende criteria zoals de buyer persona en de interacties die de betreffende persoon in het verleden met het merk heeft gehad via verschillende kanalen.

#2. Mobile marketing: het bieden van een consistente ervaring op meerdere devices

Jouw klanten bevinden zich op verschillende kanalen en daar moet je als merk uiteraard op ingericht zijn. Het toevoegen van mobile als kanaal is eenvoudig, maar ervoor zorgen dat de klant een consistente, geïntegreerde ervaring heeft over alle verschillende kanalen is dan essentieel. Met mobile marketing automation kunnen marketeers de interactie aangaan met klanten in een mobile app via pushnotificaties, in-app-berichten en verkoop- en klantenservice-chatbots. Marketeers kunnen vervolgens mobile engagement metrics toevoegen aan hun reporting platform zodat ze een eenduidig beeld krijgen van alle resultaten.

#3. Integratie van social media: het meten en stimuleren van engagement op externe kanalen

De meeste effectieve marketingprogramma’s op social media danken hun succes niet aan een afzonderlijk kanaal. Zij zijn geïntegreerd met alle andere marketingcampagnes en kanalen. Het gebruik van marketing automation kan de inzet van marketing op social media vereenvoudigen door te zorgen voor de integratie met andere kanalen zoals je website, blog, mobile app en analytics.

#4. Analytics en reporting: het meten van resultaten en het optimaliseren van engagement

Het ontwikkelen van een strategie voor het versterken van de relatie met de doelgroep is een belangrijke eerste stap. Maar als je de effectiviteit vervolgens niet meet, is het geen strategie maar blijft het eerder een hypothese. Nieuwe initiatieven moeten getest, gemeten en gevalideerd worden om te bepalen of dit het gewenste resultaat gaat opleveren, nog voor de daadwerkelijke implementatie. Dit is alleen mogelijk wanneer je de juiste metrics voor engagement meet, de effectiviteit evalueert voor verschillende campagnes en de strategie vervolgens volledig richt op wat echt werkt.

#5. Het identificeren en volgen van websitebezoekers: het personaliseren in het vroegste stadium van de customer journey

In een ideale wereld gaat iedere klant de interactie met je merk van begin tot het einde aan binnen een kanaal om vervolgens nog dezelfde dag tot een conversie te komen binnen dezelfde sessie. Dit is alleen niet hoe je doelgroep te werk gaat. Die klanten en prospects zien wellicht een bericht dat een vriend gedeeld heeft via social media om vervolgens een blog op je website te lezen. Een paar maanden later bekijken ze enkele productpagina’s en referentiecases op de website. Het kan vervolgens maanden duren voordat ze beslissen om hun e-mailadres achter te laten om zich aan te melden voor de nieuwsbrief of het downloaden van content. Met de identificatie van de websitebezoeker en de tracking-functie van een marketing automation tool, vaak ook wel web-personalisatie genoemd, kun je meer inzichten krijgen op basis van deze anonieme bezoekers voordat zij hun persoonlijke informatie delen zodat het al mogelijk wordt om gepersonaliseerde ervaringen te bieden.

Deze vijf functies van een marketing automation platform kunnen je helpen om de interactie met klanten en prospects naar een hoger niveau te tillen en de concurrentiepositie te verbeteren.

Jamie Anderson is president digital experience EMEA bij Marketo, een onderdeel van technologiebedrijf Adobe. Hij is een van de sprekers tijdens het ‘B2B Marketing Forum', dat op dinsdag 19 maart 2019 plaatsvindt in Maarssen.

Tip: B2B Marketing Forum 2019

• Dit evenement staat in het teken van game changers, omdat het spel rondom de klant blijft veranderen.

• Met keynotes van Tiffani Bova van Salesforce, Jamie Anderson van Marketo en Richard de Hoop van Team Talent Training en TalentMe.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie