Naar inhoud

Klassieke media omarmen nieuwe kanalen

Niet alleen ontdekken de nieuwe media de mogelijkheden van de klassieke kanalen. Ook de ontwikkelingen in omgekeerde richting zijn duidelijk zichtbaar. Sinds deze week brengt NTR in samenwerking met de NPO het YouTube-programma Rauwkost. Dit is een nieuws- en actualiteitenprogramma voor jongeren waarin zes bekende YouTubers de actualiteiten op hun eigen manier behandelen.

Actuele en opvallende onderwerpen

Op het YouTube-kanaal verschijnt iedere dinsdag om 17.00 uur een post waarin YouTubers Diana Leeflang (DisforDazzle), Youssef Koukouh (YousToub), Veras Fawaz (Fijne Vrienden), George Chvojka (Fijne Vrienden), Rens Polman (Lieve Bertha) en Defano Holwijn (Defano) afwisselend van elkaar een actueel of opvallend onderwerp bespreken. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere wraakporno, het faillissement van V&D en de radicalisering van jongeren. Na iedere uitzending komt er extra materiaal beschikbaar op een webpagina van de publieke omroep.

YouTube als nieuwsplatform

Uit onderzoek blijkt dat YouTube voor jongeren steeds belangrijker wordt als nieuwsplatform. Met Rauwkost speelt de NTR hier op in, door jongeren in een persoonlijke en betrokken vorm te benaderen met serieuze en opvallende actualiteiten. De pilot van het programma, die in oktober 2015 van start ging op een digitaal kanaal van de publieke omroep, realiseerde via verschillende platforms meer dan 100.000 views. De interesse voor het programma wijt bedenker en eindredacteur Selli Altunterim aan het unieke karakter van de reeks.

Samenwerking met YouTubers

Het is het eerste actualiteitenprogramma met jonge YouTubers én het eerste programma waarin de publieke omroep samenwerkt met YouTubers”, aldus Altunterim. Vanaf deze week verschijnt er twintig weken lang iedere week een aflevering van Rauwkost. In de eerste afleveringen voelt YousToub een geradicaliseerde jongen aan de tand en test Defano de muziekkennis van onder andere Marco Borsato, De Staat en Kenny B.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie