Naar inhoud

KLM biedt haar passagiers ook reisinspiratie op Amazon Alexa

Als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld lanceert KLM een inspiratieservice op de smart speaker Amazon Alexa. In een gesprek met de chatbot van de onderneming krijgen klanten advies over toepasselijke reisbestemmingen. Hierbij worden beeld en gesproken tekst gecombineerd en krijgt de gebruiker ook direct de prijs van het vliegticket. De lancering past bij de ambitie van de onderneming een voortrekkersrol te spelen op het gebied van diensten en campagnes via social media.

Voortaan kunnen alle gebruikers van Alexa spraak-gestuurd zoeken naar de meest geschikte KLM-bestemming. De ‘Travel Guide’ geeft inspiratie en een persoonlijk advies op basis van de vluchtduur, budget, reisdata en thema’s als stedenreis of strand. De luchtvaartmaatschappij geeft vervolgens de bestemmingen die hier het beste bij passen, inclusief de prijs van het vliegticket en een korte beschrijving. Deze service werkt op alle speakers met Alexa als besturingssysteem, met of zonder beeldscherm. Alexa is nog niet in het Nederlands beschikbaar, vandaar dat de service Engelstalig is.

Toepassing voice search

“Wij willen daar zijn waar de klant is”, vertelt Pieter Groenveld, senior vice president digital bij Air France-KLM. “Een kwart van de Amerikaanse huishoudens heeft inmiddels een smart speaker in huis. Amazon is een belangrijke speler op het gebied van voice, ook buiten de Verenigde Staten van Amerika. Het is voor ons daarom een logische stap om ook voor Amazon Alexa een voice-toepassing te ontwikkelen.”

Koploper in innovatie

De Nederlandse pioniersgeest, die kenmerkend is voor KLM, is terug te zien in de toepassing van opkomende technologieën zoals voice. Hierbij staat niet de technologie zelf centraal, maar in hoeverre het klanten voor, tijdens en na de reis gemak biedt. Door te experimenteren met de mogelijkheden, wil de luchtvaartmaatschappij een innovatieve koploper blijven die de beste passagiersbeleving biedt.

Verbetering passagiersbeleving

Eerder lanceerde KLM op de Google Home de reisgids, die helpt bij het vinden van een passende reisbestemming, en de vertrekplanner, die de klant laat weten wanneer het tijd is om naar Schiphol te vertrekken. Ook kunnen klanten via deze smart speaker vluchten zoeken en boeken en persoonlijk advies inwinnen over wat ze het beste kunnen inpakken, op basis van de bestemming, de duur van de reis en de weersverwachting ter plaatse.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie