Naar inhoud

KLM heeft als eerste bedrijf een testaccount op WhatsApp

Met ruim 1 miljard dagelijkse actieve gebruikers en wel 55 miljard verzonden berichten per dag, is WhatsApp dé plek om consumenten te vinden en bereiken. Het is dan ook niet gek dat veel bedrijven, ondanks het ontbreken van een legale koppeling, hebben geprobeerd toegang te krijgen tot de chatapp. WhatsApp straft zulke illegale activiteiten om consumenten te bereiken echter hard af en blokkeert zakelijke nummers onmiddellijk. Maar dat zal niet lang zo blijven. Als eerste bedrijf ter wereld heeft KLM nu een zakelijk testaccount op WhatsApp. Het lijkt er dan ook op dat deze populaire chat-app eindelijk een officiële koppeling gaat bieden voor bedrijven.

KLM test WhatsApp als eerste bedrijf

Hoewel de lancering van zakelijk WhatsApp steeds dichterbij komt, zijn we er dus nog niet. Voordat WhatsApp officieel bekendmaakt of en wanneer er een zakelijke koppeling komt voor bedrijven wereldwijd, vindt nu een grootschalige test plaats. KLM is de uitverkoren pionier voor zakelijk WhatsApp. En dit is niet de eerste keer dat deze luchtvaartmaatschappij pionier is op het gebied van klantcontact. Ook met Facebook Messenger was KLM het eerste bedrijf om klantcontact via een nieuw kanaal aan te bieden.

KLM gebruikt WhatsApp nu als eerste luchtvaartmaatschappij om informatie en boardingpasses te delen met haar klanten. Ook vluchtwijzigingen, vertragingen en incheckmeldingen kunnen vanaf nu via WhatsApp worden verzonden. Hiervoor moeten reizigers eerst toestemming geven aan KLM, die op haar beurt belooft geen reclame te zullen sturen via WhatsApp.

WhatsApp voor andere bedrijven

Wat weten we nu al over hoe WhatsApp voor bedrijven eruit gaat zien? De informatie die WhatsApp deelt over de zakelijke koppeling is nog beperkt. Wel weten we dat er een gratis versie en een enterprise-versie zal komen. Voor kleine bedrijven zal WhatsApp gratis beschikbaar zijn. Voor grotere bedrijven wordt een enterprise-versie ontwikkeld, die nu door KLM getest wordt. Welke features en prijzen bij deze versie horen, is nog niet bekendgemaakt.

Op basis van bestaande kennis over de chat-app, is het duidelijk waarom zoveel bedrijven ongeduldig wachten op de lancering van zakelijk WhatsApp. Als deze test succesvol blijkt, zijn alle mogelijkheden ook voor jou beschikbaar. En dat gaat jouw klantenservice naar een hoger niveau tillen.

Kenmerken van zakelijk WhatsApp

  • Meest gebruikte chat-app onder consumenten

WhatsApp biedt voor bedrijven een uitstekende visvijver om klanten te bereiken. Omdat dit het platform is met de meeste gebruikers, zal je via dit kanaal de meeste consumenten bereiken. Dat betekent ook dat consumenten, zodra bedrijven worden toegelaten, jou hier verwachten om gemakkelijk contact met je op te nemen.

  • Gemakkelijk één-op-één-contact

Juist doordat consumenten al veelvuldig gebruikmaken van WhatsApp en hiermee vertrouwd zijn, stelt het je in staat om makkelijk één-op-één-gesprekken te voeren met je klant. WhatsApp kenmerkt zich door het informele karakter, waardoor je laagdrempelige gesprekken kan voeren. Zorg er wel voor dat je consumenten niet gaat spammen waardoor ze je onverbiddelijk zullen blokkeren op WhatsApp.

  • Foto’s en videobestanden

Met WhatsApp deel je eenvoudig foto’s en video’s met je klant. Dit betekent dat je de klant, bijvoorbeeld via de camera, gemakkelijk kan laten zien hoe hij een technisch probleem oplost, of aan de hand van foto’s meer productinformatie kan geven. Uiteraard heeft de klant dezelfde mogelijkheid, waardoor hij bijvoorbeeld een defect zonder moeite kan aanwijzen.

  • Gratis

Het lijkt erop dat kleine bedrijven gratis gebruik kunnen gaan maken van WhatsApp als klantcontactkanaal. Datzelfde geldt uiteraard ook voor consumenten. Doordat hier voor consumenten geen kosten aan verbonden zijn, behalve dat ze toegang moeten hebben tot het internet, is WhatsApp een aantrekkelijk kanaal voor zowel bedrijf als consument.

  • Integratie met andere chat-apps

WhatsApp heeft dus een aantal grote voordelen voor bedrijven voor klantcontact. Realiseer je wel dat dit weer een extra kanaal is voor je klantenservicemedewerkers om in de gaten te houden. Bovendien kan verwacht worden dat, met de implementatie van WhatsApp, de stroom aan berichten naar jouw bedrijf ook zal toenemen. Kies daarom voor slimme integratie van je chat-apps in één overzichtelijke database. Alleen zo kun je ervoor zorgen dat je klantvragen snel beantwoord, je alle klantgegevens automatisch opslaat en je gemakkelijk gesprekken overdraagt aan collega’s.

Bekijk hier een nieuwsfeed met de laatste updates over WhatsApp voor bedrijven.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij CM, een platform voor mobile engagement.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie