Naar inhoud

KLM houdt de familie van reizigers op de hoogte via WhatsApp

Goed nieuws voor alle vaders, moeders, opa’s, oma’s, vrienden en vriendinnen van KLM-passagiers. De luchtvaartmaatschappij heeft ‘FamilyUpdates’ geïntroduceerd. Met deze dienst kan een passagier een WhatsApp-groep starten, waarin KLM zijn uitgenodigde vrienden en familieleden op de hoogte houdt van de vluchtstatus. De onderneming voorziet hiermee in de behoefte van haar klanten om het thuisfront zo snel mogelijk te informeren en gerust te stellen.

Informeren thuisfront

Passagiers van de luchtvaartmaatschappij die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, krijgen een uitnodiging om gratis gebruik te maken van de nieuwste WhatsApp-service. De organisatie stuurt het thuisfront van de deelnemende passagiers vervolgens een bericht zodra de vlucht vertrokken is. Direct na de landing en nog voordat de passagier over WiFi of dataroaming beschikt, ontvangen de thuisblijvers een volgend bericht.

Voortgang vlucht

Mocht een vlucht onverhoopt vertraagd zijn, dan worden de groepsleden uiteraard ook op de hoogte gesteld. Naast deze proactieve geautomatiseerde berichtgeving, kunnen de groepsleden de luchtvaartmaatschappij zelf ook vragen stellen over de voortgang van de vlucht. Met deze nieuwe service wil de onderneming zowel haar klanten als ook hun familie en vrienden zo veel mogelijk ontzorgen.

WhatsApp-groep

KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die samen met een klant en zijn inner circle aan een WhatsApp-groep deelneemt om hen service te verlenen. De service is Engelstalig beschikbaar. Bij succes wil de organisatie dit in de toekomst uitbreiden naar andere kanalen en talen.

Artificial intelligence

Met behulp van artificial intelligence ontcijfert de luchtvaartmaatschappij de vragen die haar via een @KLM-bericht in de groep gesteld worden. Het bedrijf kan niet meelezen met de berichten die de groepsleden elkaar in de WhatsApp-groep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht verlaat de onderneming dan ook de groepsapp verlaten. De WhatsApp-groep blijft beschikbaar voor het delen van vakantiefoto’s en andere updates. Alle berichten zijn beveiligd door end-to-end-encryptie van WhatsApp.

Zakelijk WhatsApp

KLM is sinds september 2017 aanwezig op WhatsApp. Via een officieel WhatsApp-businessaccount kan men vragen stellen aan de organisatie. De luchtvaartmaatschappij stuurt passagiers op verzoek ook de boekingsbevestiging, de check-in-notificatie, de instapkaart en andere vluchtinformatie toe via dit kanaal. Het bedrijf verstuurt op deze manier nu al dagelijks meer dan 10.000 instapkaarten. Meer dan de helft van alle wekelijkse 35.000 serviceverzoeken op social media komt binnen via WhatsApp.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie