Naar inhoud

Kloteklanten 3.0: aardig zijn alleen is niet meer genoeg

Ruim tien jaar geleden, toen niemand nog doordrongen leek van het belang van klantvriendelijkheid, schreef Egbert Jan van Bel er al een heel boek over: ‘Kloteklanten’. Zijn pleidooi schudde ondernemend Nederland wakker. Klantvriendelijkheid bleek de sleutel tot klantentrouw en was ook nog eens gratis! In zijn nieuwe boek, ‘Kloteklanten 3.0’, geeft hij nu het woord aan vijf keien op klantgebied.

Zij delen een schat aan waardevolle ervaringen en best practices die Van Bel onderbouwt met wetenschappelijk bewijs. Het boek is een uitgave van Boom uitgevers Amsterdam.

Vervlakking van de propositie

De boodschap van ‘Kloteklanten’ heeft zijn weerklank gevonden en inmiddels heeft iedere organisatie de klant wel centraal gezet. Maar, zo vraagt Van Bel zich af, als iedere organisatie min of meer hetzelfde doet, vervlakt hun propositie dan niet? Het centraal zetten van de klant is onvoldoende. Je moet je proactief opstellen in het contact met je klant en je verder onderscheiden.

Verschuiving focus naar klantkennis

In 'Kloteklanten 3.0' zien we dat de focus langzaam is verschoven van klantvriendelijkheid naar klantkennis. Daarnaast heeft er nog een andere verschuiving plaatsgevonden: de klant is niet meer zozeer merkentrouw maar vooral kanalentrouw. De uitdaging voor merken en managers is dat ze klanten beter leren kennen om op basis van behoeften continu aantrekkelijke aanbiedingen te communiceren via de juiste kanalen. Hoe gaat dat in zijn werk en hoe doen anderen dat?

Egbert Jan van Bel over ‘Kloteklanten 3.0’ bij BNR

Vijf topmanagers aan het woord

Om de lezer op weg te helpen en te inspireren laat Van Bel vijf managers van de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland aan het woord. Dat zijn Bas Hoogland van Landal GreenParks, Jeroen Hubert van IKEA, Marga de Jager van ANWB, Eric Leebeek van PLUS Supermarkten en Bart Versteijlen en Gerry van der Laan van Simyo. Deze interviews laten heel simpel zien welke praktische beslissingen en hobbels deze bedrijven hebben genomen en wat dit hen heeft opgeleverd.

Relatie klantvriendelijkheid en retentie

Daarnaast deelt hij inzichten en ervaringen uit zijn eigen praktijk. Het gehele betoog wordt bovendien onderbouwd met de resultaten uit een onderzoek naar de relatie tussen klantvriendelijkheid en klantloyaliteit dat door de Rijksuniversiteit Groningen is uitgevoerd. Van Bel wil de lezer zo de kennis en tools geven om een klantvriendelijke strategie te ontwikkelen waarmee hij bij zijn eigen klanten gegarandeerd op één komt te staan.

Tijdens 'CustomerTalk Live: Kloteklanten' staan de bevindingen van 10 jaar onderzoek naar klantvriendelijkheid bij Nederlandse bedrijven centraal. Naast Egbert Jan van Bel delen dan ook Willem Brethouwer, directeur van SAMR, en Bas Hoogland, voormalig chief commercial officer van Landal GreenParks, hun visie over klantvriendelijkheid. Daarnaast is Egbert Jan van Bel een van de sprekers tijdens 'Lead Generation in 1 Day'. Bezoekers aan deze events ontvangen ook een exemplaar van ‘Kloteklanten 3.0’.

Egbert Jan van Bel is ondernemer en heeft als auteur een aantal bestsellers op zijn naam staan waaronder ‘Kloteklanten’ (2007). Hij is kerndocent bij Beeckestijn Business School, hoofdredacteur van CustomerTalk en helpt organisaties bij het realiseren van duurzame klantrelaties.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie