Naar inhoud

Koeriersbedrijven profiteren mee van bloeiende e-commerce

Nu Nederlanders in toenemende mate gebruik maken van online kanalen voor het doen van hun aankopen, worden vanzelfsprekend ook steeds pakketjes vervoerd. Verantwoordelijk voor deze last mile in e-commerce zijn de logistieke dienstverleners. Met name koeriersbedrijven profiteren mee van de groeiende internetverkopen. Koeriers hebben in het eerste kwartaal van 2017 zo'n 12,5 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Zo’n hoog groeipercentage hebben zij in de afgelopen tien jaar niet gehaald.

Omzetontwikkeling koeriers

Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.Sinds 2011 stijgt de omzet van de koeriers elk kwartaal, na dalingen tussen eind 2008 en 2011. De omzet lag begin 2017 inmiddels ruim 37 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2008. Online winkelen levert de pakketbezorgers steeds meer werk en dus meer omzet op. De omzet uit internetverkopen ligt nu circa 70 procent hoger dan in 2013. Vorig jaar zei drie kwart van de Nederlanders minstens een keer iets online gekocht te hebben, tegen twee derde in 2013.

Aantal koeriersbedrijven

Vanaf het tweede kwartaal van 2016 daalt het aantal koeriersbedrijven licht. Maar met de toegenomen bedrijvigheid van de afgelopen jaren is ook het aantal koeriersbedrijven op langere termijn gegroeid tot 6,6 duizend. Sinds 2008 is het aantal koeriersbedrijven met 55 procent gegroeid, naar 6,6 duizend. Deels gaat het daarbij om pakketbezorgers die eerst in vaste dienst waren en later als zelfstandige zijn gaan werken. Ongeveer 5,3 duizend koeriersbedrijven hebben één werkzame persoon. Ten opzichte van begin 2008 is dat een toename van 65 procent.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie