Naar inhoud

Koningsdag vooral op sociale media gevierd

Het is een goede Nederlandse traditie dat op Koningsdag de lente gevierd wordt. Als de weergoden ons goed gezind zijn, mogen we op die vrije dag een plek zoeken op een zonovergoten terras. Dit jaar verdrongen echter regen, hagel en wind op veel plaatsen muziek, straatfeesten, vrijmarkten, kermissen en oranje tompoucen. Oranjebitter was nog nooit zo bitter. Maar op de sociale media was de verjaardag van Koning Willem-Alexander wel trending topic.

Foto's populair

Op 27 april spraken we online ruim 130.000 keer over Koningsdag, blijkt uit analyse van OBI4wan. Dit bedrijf richt zich op monitoring van sociale media. In onze berichten maakten we vooral gebruik van de hashtags #koningsdag en #kingsday. Foto's zijn populair, aangezien bijna 40 procent van de berichten een kiekje was. Amsterdam blijft de populairste bestemming voor de feestvierders, maar dit jaar werd ook veel activiteit op sociale media gemeten in Zwolle, de stad waar de koninklijke familie te gast was.

Hartverwarmend Zwolle

De koninklijke familie was dit jaar te gast in de Hanzestad Zwolle. Veel Zwollenaren waren actief op sociale media, want na Amsterdam werden dit jaar de meeste tweets verstuurd vanuit hoofdstad van Overijssel. De uitspraak van de koning over 'hartverwarmend Zwolle' werd online veel besproken, zowel op sociale media als in nieuwsuitingen. Voor cabaretier Dolf Jansen was het uitstekende reclame voor zijn show 'Hardverwarmend'.

Amsterdam voorop

De meeste berichten werden geplaatst door Twitteraar @michael15071997, die met 240 retweets en 146 statusupdates ruim 40 méér berichten plaatste dan het officiële @koningsdag_2016 account van de gemeente Zwolle. Net als voorgaande jaren werden de meeste online berichten vanuit Amsterdam geplaatst. Met ruim 100 procent meer berichten laat Amsterdam de nummer 2 Zwolle en nummer 3 Rotterdam ver achter zich.

Trending topic

Ondanks dat we voorafgaand aan Koningsdag bijna net zo vaak over Koningin Maxima praten als over Koning Willem-Alexander, zijn onze ogen tijdens koningsdag vooral op de koning gericht en wordt hij dubbel zo vaak in onze berichten genoemd als de koningin. Van de prinsesjes werd Amalia tijdens Koningsdag het meest genoemd, die vooral opviel door haar reactie op de vraag wat ze het leukst vond: “Kan ik nog niet over oordelen, want ik heb nog niet alles gezien.”

Koningsdagfeest

Het Koningsdagfeest van het commerciële radiostation 538 in Breda, was razend populair. Kaartjes waren binnen 1 uur uitverkocht. Optredens van meer dan 27 nationale en internationale artiesten, maakten het feest tot een groot succes. Over de twee topartiesten Tiësto en Hardwell, die op hun geboortegrond optraden, verschenen ruim 3.000 berichten, wat nog niet genoeg was om de ruim 18.000 berichten over de Koning te evenaren.

 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie