Naar inhoud

Korting is de voornaamste aanleiding voor spontane aankopen

Hoewel marketeers doorgaans het model van de 4 P’s – product, price, place, promotion – van Jerome McCarthy tegenwoordig als achterhaald beschouwen, blijven deze vier variabelen cruciaal voor de marketingmix. “Marketer, be cheap or be interesting.” Zo luidde het advies van merkadviseur Pip Stocks in 2015. Een korting of een aanbieding is dan ook nog steeds de belangrijkste reden voor consumenten om een spontane aankoop te doen.

Dit kun je opmaken uit de ‘Emotional Shopping Index’ van betaalprovider Klarna. Dit onderzoek is de aanzet geweest voor het rapport ‘Van aandacht tot actie: hoe verander je een behoefte in een aankoop?’. In deze publicatie, die is opgesteld in nauwe samenwerking met Beeckestijn Business School, staan de uitgebreide onderzoeksresultaten over de redenen die consumenten hebben om wel of niet te winkelen en hoe je als retailer daar rekening mee kan houden.

Aanleidingen voor shoppen

Zo leert het onderzoek dat vrouwen sneller dan mannen een spontane aankoop doen wanneer het salaris net is gestort. Dit geeft 27 procent van de vrouwen aan, tegenover 22 procent van de mannen. Als wordt ingezoomd op de aanleidingen voor mensen om te shoppen, vallen meer factoren op. 59 procent van de mannen en 53 procent van de vrouwen koopt bijvoorbeeld meteen een nieuw huishoudelijk apparaat wanneer dit apparaat kapot is.

Aanleidingen voor spontane aankopen

De vijf meeste genoemde redenen voor spontane aankopen zijn:

  1. de beschikbaarheid van een korting of aanbieding (62%);
  2. de snelheid en eenvoud waarmee een aankoop geplaatst kan worden (33%);
  3. het gegeven dat het salaris net is gestort (24%);
  4. het beschouwen als een beloning (23%);
  5. het ontstaan van enthousiasme door afbeeldingen op de website (22%).

Excuses om te shoppen

18 procent van de consumenten zegt vaak een excuus te zoeken om te shoppen. Een seizoenswisseling biedt al zo’n excuus: 28 procent van de Nederlanders ziet het begin van een nieuw seizoen bijvoorbeeld als de aanleiding om producten voor het huis of de tuin te kopen.

Belemmeringen voor shoppen

Naast aanleidingen die ervoor zorgen dat consumenten winkelen, is ook onderzoek gedaan naar factoren die mensen er juist van weerhouden om te winkelen. Te hoge bezorgkosten vormen de grootste drempel. 56 procent van de Nederlandse mannen en 71 procent van de vrouwen geeft aan dat te hoge bezorgkosten ervoor zorgen dat een online aankoop niet wordt afgerond. Op de tweede plek van factoren die consumenten remmen in de aanschaf van producten staat de betrouwbaarheid van de website (44%), gevolgd door een lange bezorgtijd (32%) en de gewoonte om eerst prijzen te vergelijken voordat het tot een aankoop komt (32%).

Van aandacht tot actie

“Het is voor een retailer van belang om te doorgronden waar je klanten in een winkel of webshop naar op zoek zijn om hen het beste van dienst te kunnen zijn”, stelt Wilko Klaassen, general manager België, Nederland en Frankrijk bij Klarna. “Wanneer je de redenen begrijpt die consumenten hebben om te gaan winkelen én de redenen die ze juist weerhoudt van shoppen, kun je daar met een smooth user experience op inspelen. Veel retailers hanteren bijvoorbeeld hoge verzendkosten omdat ze retourneringen willen voorkomen. Te hoge bezorgkosten zorgen er echter tegelijkertijd voor dat consumenten in eerste instantie al geen bestelling plaatsen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie