Naar inhoud

Korting op autoverzekering met rijgedrag-app

Rijden met de Nederlandse rijgedrag-app Flo levert vanaf februari 2016 een fikse korting op de autoverzekering op. De gemiddelde ritscore die een bestuurder haalt in mobiele applicatie is aan het eind van het jaar de korting op de verzekering. Autoverzekeraar Whoosz! is de eerste die zo'n beloning op de polis doorvoert. Aan de verzekeringsmaatschappij worden geen privacygevoelige gegevens verstrekt.

Analyse rijgedrag

De rijgedrag-app is ontwikkeld door Decos, het innovatiehuis voor digitalisering. De applicatie voelt aan wanneer de gebruiker in de auto stapt en analyseert de rit van de bestuurder. Als de app aan staat, krijgt de gebruiker bovendien actief feedback op zijn rijgedrag. Na elke rit wordt een score berekend. De succesvolle app is 150.000 keer gratis gedownload voor Android. De recent gelanceerde iPhone-app telt inmiddels 20.000 downloads.

Bevordering veiligheid

De ritscore in de applicatie wordt berekend op vier punten: optrekken, snelheid houden, bochten nemen en remmen. Zo bevordert de app veilig rijgedrag al tijdens het rijden. Aan het eind van de rit wordt de score opgemaakt. Die kan de bestuurder terugzien in de app en op het online profiel, waarop ook staat wanneer de beloning wordt uitbetaald. Gebruikers besparen bijvoorbeeld 100 euro per jaar op de kosten, als ze een score van 100 punten halen. Haalt een gebruiker een gemiddelde ritscore van 78 punten, dan is de besparing 78 euro.

Waarborg privacy

De samenwerking tussen Flo en Whoosz! is de eerste rijgedrag-verzekering waarbij de bestuurder zijn privacy behoudt. De app geeft geen gevoelige informatie door als de locaties van de routes of eventuele snelheidsovertredingen. Alleen de gemiddelde ritscore wordt doorgegeven, waarna de beloning wordt berekend. “Wij zijn erg onder de indruk van de rijstijlanalyse van de app”, zegt Jan Hamburger, manager markt & product bij de verzekeraar. “Bovendien zijn we enthousiast dat door deze samenwerking de bestuurder z’n privacy behoudt en tóch wordt beloond voor zijn rijgedrag.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie