Naar inhoud

Kortingsdagen zijn leidend voor koopgedrag van Nederlanders

Singles’ Day, Glamour Day, btw-vrije dagen en Black Friday, het zijn de dagen waarop menig koopjesjager zijn kans schoon ziet om eens flink te shoppen. Maar liefst 60 procent van de Nederlandse consumenten wacht zelfs op dit soort speciale kortingsdagen om decembercadeaus te kopen. Deze speciale dagen leiden echter wel tot shopgedrag dat tegenstrijdig is met de oproep van de retailsector om op tijd je cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis te bestellen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van keurmerk Trusted Shops.

Meer kortingsdagen

In Nederland lijken de laatste jaren meer kortingsdagen te zijn dan ooit tevoren. Genoeg kansen dus voor de Nederlanders die Sinterklaas en Kerstmis vieren om hun slag te slaan voor deze feestdagen. Helaas vallen de populairste kortingsdagen, zoals Black Friday en Cyber Monday, dit jaar nog geen week voor het heerlijk avondje op 5 december. Pas bestellen op deze twee dagen staat haaks op wat de meeste winkels de afgelopen tijd hebben gecommuniceerd: bestel op tijd.

Drukte na Black Friday

Echter, een groot deel van de Nederlanders (40%) wacht helemaal nooit op kortingsdagen om cadeaus te kopen voor de feestdagen in december. Dit kan twee dingen betekenen. Deze mensen wachten niet op kortingsdagen om er zeker van te zijn dat ze alles op tijd in huis hebben. Of ze doen last-minute inkopen als de kortingsdagen al voorbij zijn. Dat laatste betekent dat je als retailer – offline en online – niet alleen op je hoede moet zijn tijdens kortingsdagen maar ook in de dagen daarna.

Korting blijft belangrijk

“Als consumenten op dagen zoals Black Friday wachten op korting, betekent dit niet alleen dat het een drukke tijd wordt voor offline en online retailers maar vooral ook voor de logistieke partijen”, vertelt Tim Heinen, country manager Benelux bij Trusted Shops. “Dit is iets wat bezorgers juist proberen te vermijden, omdat ze mensen tijdens deze belangrijke dagen niet willen teleurstellen. Blijkbaar is dit toch niet iets waar alle Nederlandse consumenten rekening mee houden. Korting blijft een belangrijk argument om dat ene cadeau te bestellen, waarbij misschien te weinig wordt nagedacht over het risico van een te late levering.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie