Naar inhoud

KPN en Ziggo vissen in een steeds kleinere televisievijver

Populaire vloggers kunnen van hun inkomsten via YouTube al op jonge leeftijd een huis kopen en zelfs voor een programma Sesamstraat is om commerciële redenen geen ruimte meer op de reguliere Nederlandse televisie. Het zijn duidelijke signalen dat nieuwe digitale kanalen serieuze concurrentie zijn voor het traditionele medium dat tv heet. Terwijl analoge tv langzaam naar de achtergrond verdwijnt ten gunste van digitale tv, daalt ook het totaal aantal tv-aansluitingen geleidelijk. Digitale tv is gegroeid naar een aandeel van 90 procent van de Nederlandse tv-markt. Deze groei was onvoldoende om te compenseren voor de daling in aantal analoge aansluitingen.

Verzadiging van de tv-markt

Dit leert het meeste recente kwartaalrapport van onderzoeksbureau Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. De groei van het aantal aansluitingen op digitale tv bleef ook vrij beperkt, aldus het kwartaalrapport: slechts 0,2 procent. Het aantal aansluitingen op analoge tv daalde in het tweede kwartaal met 2,5 procent. Dat leidde tot een nettodaling met 3.000 tv-aansluitingen in het tweede kwartaal van 2016, naar 7,8 miljoen. Een belangrijke oorzaak is de verzadiging van de tv-markt in combinatie met de opkomst van online/OTT-video.

Meer online tv en video

Bijna alle Nederlandse huishoudens hebben al een tv-aansluiting. Steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een tweede tv. In plaats daarvan wordt steeds vaker naar online tv en video gekeken via tablets, laptops en andere apparaten. Dit wordt ook mogelijk gemaakt via applicaties die tv-aanbieders leveren. Tegelijk zullen zogenoemde cord-cutters en cord-nevers hun tv-abonnement opzeggen of zelfs nooit een tv-abonnement nemen om alleen tv en video via internet te kijken.

KPN ziet marktaandeel groeien

KPN heeft opnieuw terrein gewonnen op de Nederlandse tv-markt ten koste van kabelaanbieder Ziggo. De operator zag zijn marktaandeel groeien met 0,3 procentpunten gedurende het tweede kwartaal en eindigde juni 2016 met 29,6 procent van alle tv-aansluitingen. Ziggo verloor 0,3 procentpunt, om het kwartaal te eindigen met een marktaandeel van 51,4 procent. De groei van KPN komt vooral voort uit de 1,7 procent groei (jaar-op-jaar) van tv-aansluitingen via IPTV (DSL of glasvezel) naar 1,96 miljoen stuks. Zo groeide KPN's totale tv-klantenbestand (inclusief Digitenne-abonnees (ether-tv) en analoge tv via glasvezelklanten van voormalig ISP Lijbrandt) met 1,3 procent naar 2,3 miljoen. Op de digitale televisiemarkt had KPN een marktaandeel van 32,6 procent, na een bovengemiddelde winst van 0,3 procentpunt.

Ziggo blijft onbetwiste marktleider

Ondanks het klantenverlies in het tweede kwartaal is Ziggo nog steeds de onbetwiste marktleider met meer dan vier miljoen tv-klanten. Ziggo’s bestand van digitale tv-klanten daalde naar 3,3 miljoen, waarmee 46,8 procent van de digitale tv-markt bereikt wordt. “KPN en Ziggo zullen in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om in te vissen”, aldus Kamiel Albrecht, analist bij Telecompaper en schrijver van het rapport. “Tot en met 2020 verwachten wij dat de televisiemarkt met gemiddeld 0,6 procent per jaar zal dalen.” Het onderzoeksbureau schat de totale omzet voor tv-diensten op 456 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2016, een groei jaar-op-jaar van 0,2 procent. Voor de vijf jaren tot 2020 wordt een gemiddelde jaarlijkse daling verwacht van 0,4 procent. In 2020 betekent dit een jaaromzet van rond de 1,75 miljard euro.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie