Naar inhoud

Kritische houding ten opzichte van privacy rondom smart home

Tegenwoordig kun je dankzij uiteenlopende technologische innovaties het wooncomfort behoorlijk verhogen, maar niet iedereen zit op deze mogelijkheden voor smart home te wachten. Maar liefst zes op de tien Nederlanders (61%) verwacht dat het digitaliseren en automatiseren van hun huis ten koste gaat van hun privacy. Bijna de helft is dan ook vanwege privacyredenen echt niet van plan zijn woning smart te maken.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.047 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van vergelijkingssite OfferteAdviseur.

Smart home en privacy

Vooral vrouwen vrezen voor hun privacy als het gaat om systemen voor smart home. Maar liefst 63 procent van de vrouwelijke respondenten verwacht dat toepassingen van smart home van negatieve invloed zijn op haar privacy. Onder mannen is dit 58 procent. “Privacy is altijd een belangrijk thema bij digitale innovaties”, zegt Ibrahim Agdere, oprichter van OfferteAdviseur. “Gelukkig besteden producenten van smart home-producten hier steeds meer aandacht aan. Bovendien groeit het bewustzijn bij de consumenten, bijvoorbeeld door de huidige campagne van de Rijksoverheid. Zo weet iedereen steeds beter wat men kan doen om de privacyrisico’s te beperken.”

Weinig kennis en vertrouwen

Dat veel respondenten kritisch zijn ten opzichte van smart homes, komt voornamelijk door een gebrek aan technologische know-how. Zo geeft 52 procent aan dat er onvoldoende kennis aanwezig is om zijn woning smart te maken. Daarnaast zetten de deelnemers aan het onderzoek vraagtekens bij de haalbaarheid van een huis dat 100 procent smart is, want maar liefst 74 procent denkt dat dit niet haalbaar is. Ook denkt driekwart dat smart home-toepassingen meer kosten dan deze opleveren.

Ondersteuning van professionals

“Hier kan een professional uitkomst bieden”, aldus Ibrahim Agdere. “Met goed advies en de juiste implementatie kan ieder huishouden worden geautomatiseerd. Hierdoor kun je als consument al snel energie – en dus ook geld – besparen. Doe wel eerst je huiswerk, want niet iedere slimme oplossing geeft hetzelfde rendement. Slimme koelkasten zijn bijvoorbeeld nog behoorlijk aan de prijs, maar voor thermostaten is dit een ander verhaal. Daarmee kun je al op korte termijn je energiekosten met 30 procent verlagen.”

Bereidheid tot automatisering

Ondanks een kritische houding ten opzichte van smart home, overweegt 35 procent van de Nederlanders zijn woning slim te maken. Met name mannen maken deze overweging wel eens: 45 procent van hen geeft dit aan, tegenover een kwart van de vrouwelijke respondenten. “Over het algemeen houden mannen meer van technische snufjes dan vrouwen”, stelt Ibrahim Agdere. “Het verrast mij daarom niet dat zij meer openstaan voor smart home-toepassingen. Ik verwacht dat over enkele jaren – als smart home gangbaarder is – de algemene consumentenbereidheid aanzienlijk hoger ligt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie