Naar inhoud

Kunstmatige intelligentie dringt door tot in het huishouden

Kunstmatige intelligentie begint steeds nadrukkelijker een rol te spelen in de huishoudens. Wereldwijd zegt een derde van de consumenten van plan te zijn om huishoudelijke apparaten te kopen die worden gestuurd door artificial intelligence. Consumenten uit opkomende economieën tonen een grotere interesse in het kopen van AI-gestuurde apparaten in vergelijking met consumenten uit welvarende landen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 22.000 consumenten verspreid over 27 landen van accountants- en advieskantoor PwC. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Global Consumer Insights Survey 2018’. De studie leert dat Braziliaanse (59%) en Chinese (52%) consumenten vaker dergelijke apparaten willen kopen dan Amerikanen (25%) en Britten (24%).

Servicegraad retail in opkomende landen lager

Shana Laurie de Hernandez, partner bij PwC: “De servicegraad van retail is in opkomende landen een stuk lager”, stelt Shana Laurie de Hernandez, industrieleider retail & consumer bij PwC. “Daarom is de toegevoegde waarde van e-commerce en apparatuur met kunstmatige intelligentie een stuk groter dan in het westen. Daarnaast is e-commerce relatief goedkoop in dit soort landen vanwege lage loonkosten. Waarom zou je dan naar de winkel gaan? Verder is er in welvarende landen een bepaalde mate van voorzichtigheid rondom het delen van persoonsgevoelige gegevens zoals creditcard gegevens met commerciële organisaties.”

Voorkeuren consumenten verschuiven snel

Gemene deler in het onderzoek is het feit dat het met name mannen tussen 18 en 35 jaar zijn die de apparaten – die worden gestuurd door kunstmatige intelligentie – kopen. “Deze groep maakt zich minder zorgen om risico’s ten aanzien van hun privacy of online veiligheid”, aldus De Hernandez. “Dit zijn de early adaptors. Kunstmatige intelligentie verandert de consumentenmarkt in twee tot drie jaren. De voorkeuren van consumenten verschuiven ontzettend snel. Zodra ze iets willen, bestellen ze het meteen, het liefst met levering op dezelfde dag nog. Er zit bijna geen moment meer tussen oriëntatie en aankoop.”

Kunstmatige intelligentie verandert de consumentenmarkt in twee tot drie jaren. De voorkeuren van consumenten verschuiven ontzettend snel. Zodra ze iets willen, bestellen ze het meteen, het liefst met levering op dezelfde dag nog.

E-commerce blijft consumentenmarkt domineren

Uit het onderzoek blijkt dat e-commerce de consumentenmarkt blijft domineren. Bijna 60 procent van de consumenten geeft aan online te winkelen. En 38 procent daarvan geeft te kennen open te staan voor drones als bezorgmethode. Toch groeide het percentage consumenten dat op wekelijkse basis fysieke winkels bezoekt voor het vierde jaar op rij. “Traditionele winkeliers kunnen veel meer beleving in hun winkels aanbieden dan online winkels”, zegt De Hernandez. “Ervaren personeel kan klanten ook meer op maat bedienen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van PwC.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie