Naar inhoud

Kunstmatige intelligentie is eerder geaccepteerd in de zorg

Hoewel de hype rond kunstmatige intelligentie, ook betiteld als artificial intelligence of AI, bedreigend kan lijken, voelen consumenten zich op hun gemak met deze technologie in de gezondheidszorg. Een meerderheid accepteert de toepassing van deze technologie eerder in de gezondheidszorg, dan in het bankwezen of de retail. Ondanks de consumentenacceptatie van AI in de zorgsector, wordt het gebrek aan menselijke interactie als het grootste bezwaar tegen deze technologie wordt gezien.

Dit leert een onderzoek onder 500 consumenten tussen de 18 en 70 jaar, waarbij de deelnemers diverse voorbeelden van kunstmatige intelligentie zijn aangereikt. De studie is uitgevoerd door uitgevoerd door SAS, een onderneming gericht op data-analyse.

Acceptatie artificial intelligence

Bijna de helft van de respondenten (47%) heeft er geen bezwaar tegen als bedrijven AI in zakelijke interacties in het algemeen gebruiken. Daarbij zijn mannen (53%) iets positiever dan vrouwen (43%). Consumenten blijken ook niet goed te weten wat kunstmatige intelligentie precies inhoudt. Op de vraag of ze het concept kunnen uitleggen aan een vriend of collega, heeft minder dan de helft van de ondervraagden – slechts 44 procent – ‘Ja’ geantwoord.

Zorgen over de data-privacy

De ondervraagden maken zich bovendien zorgen om de data-privacy. Slechts een derde van de ondervraagden (35%) is ervan overtuigd dat zijn of haar persoonlijke gegevens, die voor AI worden gebruikt, veilig worden opgeslagen. Deelnemers onder de 40 jaar (42%) hebben het meeste vertrouwen in de beveiliging van hun informatie, tegenover slechts 31 procent van de oudere respondenten.

Tastbare voordelen tonen

“Consumenten staan positief tegenover kunstmatige intelligentie als ze denken dat het voor het goede doel wordt gebruikt”, aldus David Tareen, marketingmanager voor artificial intelligence bij SAS. “In dit onderzoek zijn de voorbeelden uit de gezondheidszorg positief ontvangen, wat erop duidt dat de ondervraagden de technologie accepteren als deze een tastbaar voordeel biedt. Over het algemeen is een gebrek aan inzicht in wat kunstmatige intelligentie is en doet een belangrijke factor voor degenen die er bang voor zijn.”

De resultaten van het onderhavige onderzoek zijn samengevat in een infographic die je kunt downloaden op de website SAS.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie