Naar inhoud

Kwart van de mode-aankopen in Nederland via smartphones

Consumenten raken meer en meer gewend aan het gemak van mobiel shoppen. In Nederland wordt een kwart van de online mode-aankopen inmiddels via een smartphone gedaan. Het gaat dan vooral om producten die weinig risico met zich meedragen zoals T-shirts of producten die niet gepast hoeven te worden zoals accessoires. Verder blijkt dat 42 procent van de online fashion-aankopen plaatsvindt via een mobiel apparaat, een smartphone of tablet dus. De fashionsector scoort hiermee hoger dan de totale retailsector met een gemiddelde van 37 procent.

Gedrag van smartphonista's

Dat leert het 'Fashion Flash Report 2016' van Criteo, een onderneming gericht op performancemarketing. Voor het rapport zijn onderzocht 34 Nederlandse moderetailers en meer dan 250.000 transacties onderzocht. Daarnaast zijn daarnaast ruim 1.500 fashionshoppers ondervraagd. Het onderzoek ging ook verder in op het gedrag van 'smartphonista's', de nieuwe generatie consumenten die regelmatig shoppen via hun smartphone.

Artikelen met laag risico

Zo wordt het kleine scherm van de smartphone vaker gebruikt om producten met een laag risico aan te schaffen, zoals T-shirts, en producten die niet gepast hoeven worden, zoals accessoires. In het weekend kopen shoppers vaker via smartphone of tablet dan doordeweeks. En kopen ze wel doordeweeks, dan doen ze dat vooral in de ochtend via hun smartphone. Overdag gebeurt dit vaker via desktop en 's avonds het vaakst via een tablet.

Relatieve achterstand Europa

In landen als Zuid-Korea, Turkije, Japan en Brazilië wordt de smartphone zelfs nog vaker dan de tablet gebruikt voor onlinefashionaankopen. Vergeleken met deze landen lopen de meeste landen in Europa relatief achter voor wat betreft smartphonegebruik. Ook in Nederland is het aandeel van smartphonegebruik ten opzichte van tabletgebruik lager dan in buurlanden België en Duitsland.

Optimalisatie smartphone-ervaring

“De resultaten van het rapport tonen aan dat Nederlandse marketeers nog volop ruimte hebben om de smartphone-ervaring van Nederlandse gebruikers verder te optimaliseren”, zegt Piet-Hein Kerkhof, managing director Noord-Europa van Criteo. “Retailers doen er daarom goed aan mensgerichte identificatietechnologieën aan te wenden om de nieuwe generatie fashionshoppers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie