Naar inhoud

Kwart van Nederlandse jongeren neigt naar sterk risicogedrag

Een kwart van de Nederlandse jongeren neigt naar sterk risicogedrag. Onder risicogedrag valt bijvoorbeeld overmatig drugs- en alcoholgebruik, onveilig gedrag in het verkeer en onverstandig met financiën omgaan. Jongeren zijn echter geen homogene groep. Op basis van overeenkomsten kunnen zes verschillende type jongeren onderscheiden worden: de bedachtzame denker, het gewoontedier, de zelfverzekerde ondernemer, de extraverte statuszoeker, de nuchtere planner en de eigenzinnige avonturier.

Dit blijkt uit een onderzoek dat jongerenorganisatie TeamAlert heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau MWM2. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.529 jongeren tussen 12 en de 24 jaar uit heel Nederland. Er is gekeken naar welke gedragingen, houdingen en drijfveren jongeren er eerder toe brengen risico’s te nemen. Uitgangspunt daarbij is dat risicogedrag al het gedrag is dat tot ongezonde, onveilige of ongelukkige keuzes kan leiden.

Jongeren zijn natuurlijk geen homogene groep. Welke verschillen vertonen ze als het gaat om risicoperceptie, persoonlijke drijfveren en karaktereigenschappen? En hoe kan je verschillende soorten jongeren toch bereiken? Om deze reden is een segmentatieonderzoek uitgevoerd. De jongeren zijn getest aan de hand van zeven thema’s: of ze veel durven, piekeren, consciëntieus zijn, toekomstgericht, statusgericht, extravert en autonoom zijn.

Op basis van overeenkomsten kunnen zes verschillende type jongeren onderscheiden worden:

  1. De bedachtzame denker. Dit type is een persoon die in vergelijking met de totale groep jongeren meer een denker dan een doener is. Ze zijn meer op zichzelf, rustig van aard, serieuzer en minder avontuurlijk ingesteld.
  2. Het gewoontedier. Dit type is een persoon die in vergelijking met de totale groep jongeren vooral heel rustig, verstandig en serieus is ingesteld. Ze zijn net als de bedachtzame denkers meer denkers en personen die niet in de schijnwerpers willen staan. Ze houden van controle en zekerheid. In tegenstelling tot de bedachtzame denker, piekert het gewoontedier niet veel. Ook heeft het gewoontedier niet vaak sombere gedachtes en ligt het gewoontedier niet snel wakker van dingen. Daarnaast voelt het gewoontedier zich niet snel schuldig.
  3. De zelfverzekerde ondernemer. Dit type kenmerkt zich als persoon die weet wat hij wil en komt zelfverzekerd over. De zelfverzekerde ondernemer is betrouwbaar, sociaal, vrolijk en extravert. De zelfverzekerde ondernemer is relatief vaak de gangmaker binnen de vriendengroep en heeft vaak meerdere vriendengroepen. Zelfverzekerde ondernemers stappen makkelijk op mensen af en doen graag spontane, onverwachte dingen. Vrienden vinden de zelfverzekerde ondernemer actief en sportief aangelegd. Het zijn meer leiders dan volgers.
  4. De extraverte statuszoeker. Dit type is een jongere die druk, speels, individualistisch en onverstandig is en graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Ze willen graag het nieuwste van het nieuwste en zijn redelijk egoïstisch ingesteld. De extraverte statuszoeker kiest vaker voor vrijheid dan de totale jongerengroep.
  5. De nuchtere planner. Dit type is een jongere die in vergelijking met de andere persona’s perfectionistische trekken heeft. Ze zijn zeer toekomst- en doelgericht en vooral niet statusgericht. Ze vinden het belangrijk om met de toekomst bezig te zijn en vinden dat ze hiervoor nu al hun best moeten doen. De nuchtere planner weet over het algemeen zeer goed wat hij wil worden.
  6. De eigenzinnige avonturier. De eigenzinnige avonturier onderscheidt zich van de anderen doordat diegene als heel sociaal, vrolijk en grappig wordt gezien. Ze zijn heel actief en sportief. Ook zijn ze behoorlijk eigenwijs en impulsief. De eigenzinnige avonturier is een levensgenieter, is relaxed en is een gangmaker die grenzen opzoekt.

Van deze zes types jongeren zijn er twee zeer geneigd tot het nemen van grote risico’s: de extraverte statuszoeker (17%) en de eigenzinnige avonturier (8%). De extraverte statuszoekers houden namelijk van aandacht, zijn statusgericht, durven veel en vinden vrijheid belangrijk. Ook hebben hun ouders minder invloed op hen. De eigenzinnige avonturiers herkennen gevaren slecht, zijn impulsief, hebben veel behoefte aan avontuur en leggen bevelen van hun ouders naast zich neer.

TeamAlert wil door campagnes jongeren op een impactvolle manier bereiken en hun gedrag positief veranderen. Campagnes en werkwijzen worden naar aanleiding van het onderhavige onderzoek aangepast, zodat de doelgroep beter en doeltreffender bereikt wordt. Op de website van de jongerenorganisatie kunnen jongeren een quiz invullen en zo vaststellen tot welke type jongere ze behoren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie