Naar inhoud

La Place is het sterkste horecamerk van Nederland

Voor een snelle hap bezoeken Nederlanders liever een lunchzaak dan een cafetaria of pompstation. Sfeerloos en gebrek aan kwaliteit, dat is het harde oordeel van consumenten in vergelijking met andere horecabedrijven. Alleen FEBO blijft als cafetariaketen overeind. Opvallend is dat ondanks de V&D-perikelen La Place het sterkste horecamerk van Nederland is. Naar verwachting groeit de kracht van dit merk juist door de overname door Jumbo.

Consumentenmerken in foodservice

Dit leert het 'Horeca Merkenonderzoek 2016' van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Met het onderzoek wordt de reputatie van de 50 grootste consumentenmerken in foodservice gemeten. Daarin staat het onlangs door Jumbo overgenomen La Place bovenaan. De nummers twee en drie op de reputatielijst zijn McDonald’s en Van der Valk. Voor het onderzoek zijn 750 respondenten ondervraagd. Over de 50 grootste horecamerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (18 factoren), (intentie tot) bezoek of aankoop en groeiverwachting.

Andere opvallende conclusies

Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:

  • Van der Valk is het meest geliefd onder 55-plussers;

  • La Place is een vrijwel even sterk merk als moedermerk Jumbo;

  • Restaurantketen Vapiano biedt de beste verhouding prijs en kwaliteit;

  • Eetcaféketen De Beren is het sympathiekste horecabedrijf dankzij vriendelijk personeel;

  • Bij Thuisbezorgd.nl is de groeiverwachting het hoogst.

Sterkste horecamerken

Top 10 sterkste horecamerken van Nederland in 2016 (+ index):

  1. La Place (100)

  2. McDonald's (97)

  3. Van der Valk (96)

  4. Starbucks (83)

  5. Burger King (82)

  6. Subway (80)

  7. Thuisbezorgd.nl (75)

  8. Domino’s Pizza (74)

  9. Délifrance (73)

  10. KFC (71)

Meten met moedermerk

Bijna iedere Nederlander kent de naam La Place. Met name op waardering en vertrouwdheid scoort het merk hoog onder consumenten. Een vergelijking met merkenonderzoek in de retailsector onderstreept de kracht van het merk La Place. Het voormalige horecamerk van V&D is vrijwel even sterk als het nieuwe moedermerk Jumbo. Op de eerste pijlers van merkkracht, bekendheid en waardering, scoren moeder en dochter gelijk. Alleen op de derde krachtpijler, binding, doet Jumbo het beter dankzij de hogere bezoekfrequentie aan de supermarkten.

Overname is meesterzet

Merkadviseur Hendrik Beerda over de overname van La Place: “Jumbo heeft een meesterzet gedaan met het inlijven van La Place. De spelregels in de horecasector zijn vrijwel gelijk aan die in retail. Alleen op promotiegebied kunnen horecabedrijven nog veel van retailers leren en juist op dit vlak is Jumbo uitzonderlijk goed. Bij La Place is dan ook een flinke groei te verwachten met dit nieuwe moederbedrijf.”

Een warm gevoel

Het verschil in merkkracht tussen de nummers één en twee, La Place en McDonald’s is klein. McDonald’s is het bekendste horecamerk van Nederland, maar bij La Place heeft de Nederlandse consument een warmer gevoel. Vooral onder hoger opgeleiden is La Place populair. Voor 55-plussers is Van der Valk de meest geliefde horecaketen.

Cafetaria’s en pompshops zwak

De zwakste merken van de horeca top 50 bevinden zich in het cafetaria- en pompshop-segment. Door hun beperkte, nationale dekking hebben de cafetariaketens een lage naamsbekendheid. Daarnaast worden de sfeer en het assortiment in cafetaria’s, in vergelijking met de andere horecabedrijven, laag gewaardeerd. FEBO is het enige sterke merk in het cafetariabranche. De nummers twee en drie, Kwalitaria en Bram Ladage, zijn op nationaal niveau al veel minder zichtbaar.

Weinig relevantie

De vier pompshops die tot de horeca top-50 behoren zijn voor de consument van weinig relevantie. Deli2go van Shell heeft de sterkste positie, maar ontbeert net als concurrenten Wild Bean Cafe (van BP), GO Shop (van Texaco) en Café Bonjour (van Total) een relevante merkpositie. Voor degenen die de merken van naam kennen, is nauwelijks duidelijk wat de verschillen zijn tussen de pompshopformules.

Pompshops één pot nat

Voor de consument zijn de horecaformules van de oliemaatschappijen één pot nat”, concludeert Beerda. “Om automobilisten naar pompstations te trekken met een aanbod van eten en drinken, is een veel scherpere invulling van de horecaformules nodig. Als dit niet gebeurt, kunnen merken als deli2go beter geschrapt worden. Een andere mogelijkheid om meer klanten naar de pomp te krijgen, is samenwerken met sterke merken zoals Starbucks of Subway, wat op beperkte schaal al gebeurt.”

Dominantie lunchzaken en fast service

Zes van de tien sterkste merken van de Nederlandse horecasector bevinden zich in het segment lunch en fast service. Naast La Place staan ook de lunchzaken Subway en Délifrance in de top 10. Ook alle drie de fastfood-merken (McDonald’s, Burger King en KFC) nemen een toppositie in.

Voorkeuren jongeren

In de leeftijdscategorie 18-30 jaar wordt de merken top 3 zelfs helemaal gevuld door lunchzaken en restaurants met fast service. La Place staat voor hen ook op de eerste positie, gevolgd door McDonald’s en Subway. Opvallend is de sterke positie van KFC onder de jongere doelgroep. Terwijl de gemiddelde Nederlander een duidelijke voorkeur heeft voor Burger King boven KFC, zijn deze twee merken onder jongeren even geliefd.

Merkkracht van horecasegmenten

Top 8 merkkracht van de horecasegmenten (+ index):

  1. Lunchzaak (100)

  2. Fast service (97)

  3. Koffiezaak (63)

  4. Bezorgservice (62)

  5. Restaurant of eetcafé (33)

  6. Foodservice in travel (28)

  7. Cafetaria (22)

  8. Pompshop (18)

Prijs-kwaliteitverhouding

Van de 18 functionele imagofactoren waarop alle horecamerken zijn onderzocht, blijkt de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste factor te zijn voor de opbouw van een sterk merk. Vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en kwaliteit zijn de andere succesfactoren.

Belangrijkste prestatiefactor

Op de belangrijkste prestatiefactor, prijs/kwaliteitverhouding, scoren vooral de restaurants en eetcafés goed. De Duitse restaurantketen met Italiaanse gerechten Vapiano heeft het beste prijs-kwaliteitsimago. Sushi- & grillketen Sumo haalt een vergelijkbare score. Ook de eetcafés onder de naam De Beren bieden volgens de consument veel waar voor hun geld. Het horeca-topmerk La Place neemt op de prijs-kwaliteitsfactor de zesde positie in.

Beste prijs-kwaliteitverhouding

Top 10 beste prijs-kwaliteitverhouding (onder bekenden van de merken; index):

  1. Vapiano (100)

  2. Sumo (95)

  3. De Beren (89)

  4. Van der Valk (84)

  5. La Cubanita (81)

  6. La Place (71)

  7. Bram Ladage (70)

  8. Loetje (70)

  9. Humphrey's (68)

  10. Popocatepetl (68)

Sympathie dankzij vriendelijk personeel

Het onderzoek toont aan dat sympathie het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk is van een succesvolle horecaformule. Verder is het belangrijk om als creatief en actief te worden ervaren. De van oorsprong Rotterdamse keten De Beren heeft van de 50 grootste Nederlandse horecabedrijven het sympathiekste profiel. Dit sympathieke imago heeft De Beren vooral te danken aan het vriendelijke personeel. De Mexicaanse restaurantketen Popocatepetl en La Place worden ook als bijzonder sympathiek ervaren.

Sympathiekste horecamerken

Top 10 sympathiekste horecamerken (onder bekenden van de merken; index):

  1. De Beren (100)

  2. Popocatepetl (91)

  3. La Place (86)

  4. Loetje (84)

  5. Julia's (74)

  6. AnyTyme (66)

  7. Vapiano (66)

  8. Bagels & Beans (64)

  9. La Cubanita (64)

  10. Bram Ladage (63)

Groeiverwachting horecamerken

Met het onderzoek wordt ook gemeten van welke foodservice-merken de consument de meeste groei verwacht. Op deze populariteitsfactor blijkt Thuisbezorgd.nl het best te scoren. Ook rond Starbucks en Van der Valk hangt een zeer positieve vibe. Ondanks de negatieve publiciteit over de kwaliteit en duurzaamheid van fast service restaurants verwacht de Nederlandse consument bij dit segment de meeste groei, met McDonald’s als voorloper. Ook Burger King en KFC behoren tot de top 10 van verwachte groeiers.

Hoogste groeiverwachtingen

Top 10 van horecamerken met de hoogste groeiverwachting in 2016 (index):

  1. Thuisbezorgd.nl (100)

  2. Starbucks (70)

  3. Van der Valk (68)

  4. McDonald's (64)

  5. Subway (56)

  6. La Place (56)

  7. Burger King (39)

  8. KFC (37)

  9. Domino’s Pizza (33)

  10. Bagels & Beans (32)

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie