Naar inhoud

Laat rebranding niet ten koste gaan van SEO

De oplettende lezer heeft natuurlijk al lang vastgesteld dat CustomerTalk een nieuwe outfit heeft. Het is nog in de fase van testen en proberen, maar op je smartphone kun je onze artikelen nu ook uitstekend lezen. Je mag het rebranding noemen. Dit kan echter wel repercussies voor de organische vindbaarheid hebben. En zonder de juiste maatregelen kan zo'n actie kunnen de bezoekersaantallen een knauw krijgen.

SEO is een langdurig proces en het zou vervelend zijn als de zuurverdiende resultaten met één slechte beslissing weggevaagd worden. We nemen een aantal bevindingen met je door waarmee je het risico op kelderende rankings vermijdt.

Nieuw domein of op de oude voet verder
Door het originele domein te blijven gebruiken, behoud je de autoriteit die over de tijd is opgebouwd. Is de bedrijfsnaam verweven met het domein, dan is deze na een naamsverandering logischerwijs niet meer te hanteren. De site zal moeten verhuizen. Een site-migratie is SEO-technisch gecompliceerd en je gaat hoe dan ook risico's lopen. Wil je dat wel? Kortom, ben je sterk afhankelijk van website en boer je goed dankzij je SEO inspanningen, dan dien je je in eerste instantie af te vragen of een naamsverandering wel wenselijk is.

In het geval van een nieuw domein is er nog geen man overboord, alleen moet je als webmaster nu wel aan de slag. Met re-directs en het hergebruiken van de originele content kun je prima zonder schade van domein wisselen. We gaan hier verder op in.

Behoud je content

Gaat naast een domeinwissel ook de website zelf op de schop, dan heeft het de voorkeur om niet al te rigoureus te werk te gaan. Je zou er voor kunnen kiezen om de originele content te behouden door deze één-op-één over te nemen op de nieuwe site. Helaas houdt een rebrand ook vaak in dat de content aangepast gaat worden. Dan is het zaak om de originele content op de oude site zo goed en kwaad als het kan te benaderen. Zo raak je je authorship en autoriteit niet kwijt en voorkom je kelderende rankings.

Behoud de oude site

Ga je na de vorige overwegingen toch voor een nieuwe site op een nieuw domein dan rijst de vraag wat te doen met de oude site. In ieder geval behouden. Dan blijft de URL in je bezit. Voor hoe lang precies? Daar zijn we het in search-land nog niet over uit en hangt af van de omstandigheden. Het beheren van een site kost nou eenmaal tijd en moeite. En wordt er geen onderhoud gepleegd, dan kan het nare gevolgen hebben. Denk aan malware bijvoorbeeld. Een andere voordeel van het aanhouden van de oude site is dat je er naar kan terugkeren. Dit als gevolg van nieuwe ontwikkelingen in zoekmachine-optimalisatie, waardoor je er toch voor wilt kiezen om op je schreden terug te keren, of puur uit een nostalgische redenatie.

Haal je de oude site wel weg, doe dat dan niet te snel nadat de nieuwe is gelanceerd. Internetservers over de gehele wereld hebben meestal een paar dagen nodig om het nieuwe IP-adres te herkennen. Verwijder je onverhoopt toch de oude site binnen 24 uur, dan loop je het risico de zorgvuldig opgebouwde autoriteit van de oude site te verliezen zonder dat deze autoriteit is doorgegeven aan de nieuwste site .

Wijs je de weg met re-directs

Help je bezoekers een handje en verwijs ze naar de juiste pagina's op de nieuwe site als ze onverhoopt toch op de oude site belanden. Dit komt de gebruikerservaring ten goede, want deze loopt niet tegen '404 page not founds' op, iets wat Google zeker zal waarderen.

Zeker als je dezelfde URL-structuur hanteert, is dit re-directen een fluitje van een cent. Pas de htaccess aan met de volgende regels code:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oude-site.com $ [OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^ www.oude-site.com $
RewriteRule (.*)$ http://oude-site.com /$1 [R=301,L]

Voor meer informatie over het aanpassen van de htaccess verwijs ik je graag naar het volgende artikel.

Het re-directen heeft wat meer voeten in de aarde als de nieuwe site volledig nieuwe URL's gebruikt met volstrekt nieuwe content. Is dit het geval, dan moet je bepalen welke pagina's op de nieuwe site het meest overeenkomen met bepaalde pagina's op de oude site en zo koppeltjes maken. De oude pagina's hebben voor goede rankings gezorgd en dit mag niet verloren gaan. Middels een 301 re-direct wordt de autoriteit doorgegeven aan de nieuwe pagina. Wel zo eerlijk.

Een 301 re-direct ziet er als volgt uit:

Redirect 301 http://oude-site.com/pagina1.html http://nieuwe-site.com/nieuwe-pagina.html

Je zou er voor kunnen kiezen om een spreadsheet te maken met twee kolommen, waarbij je in de linkse kolom alle pagina's op de oude site inventariseert en in de rechter alle pagina's op de nieuwe site plaatst. Nu kun je de koppeltjes gaan maken, bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van pijlen. Heb je heel veel pagina's op zowel de oude als nieuwe site dan is het een idee om je Google Analytics te raadplegen en slechts de best presterende pagina's te noteren en re-directen.

Tijd om het van de daken te brullen

Een rebrand is een uitgelezen kans om eens flink met de marketing aan de gang te gaan. Je hebt immers wat te vertellen en bent hopelijk trots op je nieuwe imago. Tijd om dit aan zoveel mogelijk mensen te tonen en welk medium gebruik je daar het beste voor? Yep, sociale media. Eerst dien je al je sociale kanalen aan te passen aan je nieuwe branding. Zo voorkom je dat je ten tonele verschijnt met je oude branding.

Facebook

Facebook is een beetje een lastige klant als het om rebranden gaat. Goed, alle plaatjes, logo's et cetera kun je makkelijk overzetten naar je nieuwe stijl. Maar als je over een branded URL beschikt bij Facebook, heb je slechts een mogelijkheid om deze te veranderen. Daarna zit je er aan vast en zit er niks anders op dan vanaf nul te beginnen met een nieuw account.

Twitter

Je Twitter-account aanpassen zou evengoed geen problemen moeten opleveren. Bij een naamsverandering wordt het wederom gecompliceerder, want je wilt waarschijnlijk een nieuwe handle. Twitter heeft een belachelijk hoog aantal accounts maar slechts een gedeelte daarvan is actief. Zie je een handle die je wil overnemen, neem dan contact op met de eigenaar (via Twitter, duh!). Best een kans dat hij of zij 'm opgeeft.

LinkedIn

LinkedIn is erg transparant met het aanpassen van de zogenaamde company page. Ben je van bedrijfsnaam veranderd, dan zal je LinkedIn moeten vragen om je URL aan te passen. Heeft iemand anders al de beschikking over je bedrijfsnaam,dan moet je creatief worden en deze iets aanpassen, bijvoorbeeld door een tagline toe te voegen aan de company name.

De follow-up

Na de rebranding en alle aanverwante SEO maatregelen is er nog steeds werk aan de winkel.

Directory listings

Online zal je nog voor lange tijd je oude branding tegenkomen, dus het loont de moeite om dit zelf aan te gaan passen. Alle directory listings die je in het kader van je SEO-campagnes hebt aangemaakt, kun je aanpassen, hetzij door het zelf te doen of door de desbetreffende webmasters een verzoek te sturen. Kortom, kom je je oude branding ergens tegen, neem dan actie.

Links

Al de links die je in het verleden hebt gecreëerd om je rankings te boosten, verwijzen nu naar de verkeerde URL's. Zoals eerder genoemd vang je dit op door te re-directen, maar uiteindelijk is het beter deze links aan te passen zodat ze nu naar je correcte URL's verwijzen. Er staat je de schone taak om al deze links op te sporen en de desbetreffende webmasters te contacteren zodat zij dit voor je kunnen doen. Tijdrovend en vervelend werk, maar noodzakelijk volgens vele zoekmachine-experts. Dit is trouwens ook een uitgelezen mogelijkheid om nutteloze of zelfs schadelijke links te (laten) saneren.

Google Analytics

Ook Google Analytics moet worden aangepast aan je nieuwe domein. Dit gaat middels de tool 'Adreswijziging in Search Console'. Een eenvoudig proces dat door Google zelf prima wordt uitgelegd.

Crawlfouten, HTTP-foutcodes en 404's

Ondanks je goede bedoelingen en doortastende optreden kan het voorkomen dat er zich toch wat problemen voordoen op je site. Deze speur je op via 'Search Console'. Eenmaal in het vizier los je deze snel op waarna je de tool zelfs kan laten weten dat het opgelost is.

Conclusie

De ervaring leer dat je een kleine dip in bezoekersaantallen kan verwachten na een grootscheepse rebrand en site migratie. Neem je de juiste maatregelen, dan is dit slechts tijdelijk. Na een maand of twee zullen je bezoekersaantallen zich herstellen of zelfs verbeteren.

De auteur is eigenaar van SEOgeek, een bureau gericht op zoekmachine-optimalisatie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie