Naar inhoud

Lage kwaliteit productdata drukt omzet organisaties

In de keten van leverancier via groothandel tot retailer worden veel productdata uitgewisseld. Denk bijvoorbeeld aan technische gegevens, informatie over de samenstelling, foto’s, video’s en informatie van de klantenservice. Deze schakels in de keten blijken echter geen eenduidige productdata te gebruiken. Bovendien bestaan er meerdere werkwijzen om informatie uit te wisselen naast elkaar en worden veel data handmatig ingevoerd. Daarnaast verstrekken leveranciers ook nog eens te weinig productdata.

Belang kwaliteit productdata

Aan de kwaliteit van productdata valt veel te verbeteren, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de digitale dienstverlener Qhuba MDM in samenwerking met het onderzoeksplatform Shopping Tomorrow. Hoewel maar overgrote meerderheid van de respondenten aangeeft dat datakwaliteit belangrijk (40%) of heel erg belangrijk (57%) is, meet de helft van de respondenten de kwaliteit niet of slechts incidenteel.

Eenduidige processen

Net als in 2014 is ook in 2015 via het netwerk van het platform aan fabrikanten, groothandels en retailers gevraagd waarom goede productdata voor hun organisatie belangrijk is. De online enquête is door 61 bedrijven beantwoord. 72 procent geeft aan dat een focus op productdatakwaliteit de noodzaak onderstreept van eenduidige processen. Die ontbreken nu vaak nog. 52 procent denkt dat hogere datakwaliteit leidt tot minder coördinerende inspanningen. Daarmee is interne efficiency dus een belangrijke drijfveer om de datakwaliteit te verhogen.

Belang van de klant

Maar de respondenten onderschatten ook het belang van de klant niet. Hoog scoren de argumenten:

  • hogere omzet door eenduidigere productinformatie op de website;

  • snellere time-to-market van nieuwe producten in het assortiment;

  • minder klachten en daardoor minder reputatieschade;

  • minder retouren doordat klanten in één keer het juiste product bestellen;

  • efficiëntere zoekopdrachten.

Worsteling productspecificaties

Het onderzoek toont aan dat het onderwerp waar bedrijven de grootste moeite mee hebben de productspecificaties zijn. Maar liefst 75 procent worstelt hiermee. Referenties naar andere producten voor cross selling of het aandragen van andere alternatieven is voor 53 procent van de ondervraagden een uitdaging. Iets minder dan de helft heeft niet altijd alle productdata bij de hand als ze marketingteksten maken en als ze de juiste foto’s en video’s van het product op de website moeten plaatsen.Qhuba

Product Informatie Management

Alle reden dus om datakwaliteit een belangrijker rol toe te kennen. “Product Informatie Management is een jong vakgebied dat volop in ontwikkeling is”, zegt Wim Griffioen, partner bij Qhuba. “PIM staat voor het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens op basis van uniforme productspecificaties. Online retailers lopen hierin voorop. Zij zien immers in de praktijk dat klanten wegklikken als de productomschrijving niet helder is, de foto het product in de verkeerde kleur laat zien of wanneer de omschrijving van het product in de webshop afwijkt van de omschrijving in de nieuwsbrief.”

Rompslomp verschillende systemen

Zij ervaren ook aan den lijve hoeveel rompslomp het met zich meebrengt als productdata in verschillende systemen staan”, aldus Griffioen. “Retailers zullen absoluut moeten investeren in de kwaliteit van hun productdata. De implementatie van PIM is hierin een eerste noodzakelijke stap, al zorgt zo’n systeem natuurlijk niet vanzelf voor een hoge datakwaliteit. Zonder goed datamodel, heldere processen met goede governance en duidelijke KPI’s die de datakwaliteit continu meten, zullen initiatieven om de productdatakwaliteit te verbeteren verzanden.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie