Naar inhoud

Lagere drempels voor de online verkoop van dure elektronica

Het Internet of Things bereikt in de vorm van zogeheten domotica stap voor stap de huiskamer. Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK is gebleken dat 49 procent van de Nederlanders geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd is in een smart home. Dat is een opvallende afname ten opzichte van 2017. De experimentele fase met leuke speeltjes, zoals de slimme koelkasten die voornamelijk werden gekocht door early adopters, lijkt nu voorbij te zijn.

Dat betekent dat nu de echte, gangbaardere en duurzamere producten ingeburgerd worden en dat het voor iedere consument interessant wordt om het aan te schaffen. Hoezo neemt de interesse in smart homes dan af? Het afnemende percentage lijkt deels te wijten aan de magere online vraag naar goederen gerelateerd aan smart home. We bestellen massaal kleding en andere producten via de digitale snelweg, maar van elektronica worden we op dat pad een beetje zenuwachtig.

Duidelijke boodschap

Om consumenten toch aan te sporen om deze – vaak dure – producten online te bestellen, beveelt Barbara Schouten, technologie-expert bij GfK, fabrikanten en retailers aan om een duidelijke boodschap te communiceren in hun marketinguitingen. Volgens haar moeten Nederlandse consumenten namelijk gerustgesteld worden over hun zorgen over privacy en hacking. Daarnaast moeten ze overtuigd worden van de toegevoegde waarde die smart home-producten hen kunnen bieden.

Tips voor marketeers

Maar hoe kunnen marketeers dit bereiken? De elektronicabranche vereist net iets meer bewijsvoering om consumenten te laten converteren dan andere branches volgens Tim Heinen, country manager Benelux bij het keurmerk Trusted Shops. Hij geeft drie tips hoe je de drempel voor je klanten kunt verlagen om deze vaak dure elektronica aan te schaffen.

#1. Uitgebreide productomschrijving inclusief AI-ondersteuning

Consumenten willen graag online dezelfde beleving krijgen als offline. In een fysieke winkel kan de consument het product zien, voelen, testen en vragen stellen over de werking van het product. Het is belangrijk – voor zover dit mogelijk is – dit door te voeren naar de webwinkel. Denk hierbij aan grote foto’s met zoomfunctie, detailfoto’s, video’s en een uitgebreide beschrijving van de specificaties en hoe het zit met de privacy en hacking. Op deze manier voorzie je de consument van de juiste informatie en wordt hij gerustgesteld over smart home-producten.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om met ondersteuning van artificial intelligence consumenten de mogelijkheden te bieden om te zien hoe het product virtueel in huis staat. Met AI-gestuurde apps kun je als webshop een extra dimensie toevoegen aan het online shoppen. Hangt die slimme thermostaat mooi aan de muur in de woonkamer? En hoe ziet het eruit als je die slimme camera ophangt voor de deur? Dit kan een doorslaggevende factor zijn om het product te kopen of juist voor een ander merk te gaan. IKEA en ZARA doen dit bijvoorbeeld al.

#2. Betrouwbare reviews

Door betrouwbare reviews te laten zien van consumenten die het product al hebben gekocht, kun je consumenten die twijfelen over de streep trekken. We zijn nu eenmaal kuddedieren. Dus wanneer veel anderen positief zijn, zijn we als consumenten geneigd om in dat waardeoordeel mee te gaan. Niet alleen kwalitatieve oordelen zijn belangrijk, ook inhoudelijke feedback van een onafhankelijke derde speelt een grote rol bij de aankoop. Kun je echt vanaf de bank alle verlichting in huis regelen? Lijkt het product op de foto’s? Is het handig te bedienen? Hoe snel wordt het geleverd? Zo zijn er talloze vragen die je kunt stellen aan de consumenten die andere consumenten weer kunnen helpen.

#3. Kopersbescherming indien het product niet voldoet

Mocht het product niet voldoen aan de verwachting van de consument, dan is het verstandig om kopersbescherming aan te bieden. Met deze bescherming wordt het aankoopbedrag veiliggesteld voor het geval dat er iets misgaat, zoals bijvoorbeeld kan gebeuren bij herroeping, retourzending of transportschade. Consumenten verliezen dan minder snel vertrouwen in je webshop omdat een retourzending snel, professioneel en op de juiste manier wordt opgelost door een derde, onafhankelijke partij. Bovendien is het spannender voor consumenten om grote bedragen uit te geven online. Als dit bedrag verzekerd is, ligt die drempel een stuk lager.

Bied ondersteuning

Probeer consumenten zoveel mogelijk te ondersteunen bij het maken van een beslissing over wel of niet kopen van smart home-producten. Juist bij producten uit een wat duurder segment heeft de consument een handje hulp nodig. En met de juiste middelen vliegen ook deze producten als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie