Naar inhoud

Laptop nog steeds het belangrijkste device voor online aankopen

De smartphone en de tablet hebben de toegang tot het internet op vrijwel ieder moment en elke plaats mogelijk gemaakt. Communicatie verloopt meer en meer via digitale kanalen en het vergaren van informatie gebeurt in toenemende mate via mobiele devices. Ofschoon deze apparaten alom vertegenwoordigd zijn, doet de Nederlandse consument zijn online aankopen nog steeds bij voorkeur in de avonduren achter de laptop of de desktop.

Toenemend mobiel gebruik

Dit is de verrassende conclusie uit een onderzoek van JouwAanbieding.nl, een website die bezoekers een overzicht van actuele 24-uurs aanbiedingen, lokale deals en kortingsacties geeft. De studie leert dat er gedurende de dag via mobiele devices regelmatig in de etalages van de Nederlandse webwinkels gekeken wordt, maar dat daadwerkelijke bestellingen pas in de avonduren geplaatst worden.

Mobiel window shoppen

Webwinkels zijn continu bezig met de optimalisatie van hun mobiele betalingsproces zodat ook via smartphones en tablets eenvoudig online aankopen kunnen worden gedaan. Deze positieve ontwikkeling heeft op Nederlandse shoppers nog weinig invloed. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent een online bestelling liever op laptop of desktop voltooit. De jacht op online aankopen vindt in Nederland voornamelijk overdag plaats, maar daadwerkelijke bestellingen worden vaak pas later in de avonduren geplaatst.

Aankopen in de avonduren

Daarnaast is er een duidelijke voorkeur zichtbaar in het tijdstip waarop aankopen via het internet worden gedaan. Van de de respondenten in het onderzoek geeft 66 procent aan het liefst in de avond te shoppen, ten opzichte van 34 procent die liever overdag online winkelt. Deze uitkomst heeft uiteraard ook te maken met het feit dat men in verband met werk en andere verplichtingen pas in de avond de tijd neemt om een betaling af te ronden, terwijl het vluchtig bekijken van een website of nieuwsbrief overdag vrij weinig tijd in beslag neemt.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie