Naar inhoud

Last mile in e-commerce kan bij wehkamp nu ook op de fiets

Nu wij collectief meer en meer online onze aankopen doen, verschuift de drukte van de winkelstraten naar de straten in de woonwijken. Pakketbezorgers rijden tegenwoordig af en aan om bestellingen af te leveren of retourzendingen op te halen. Dit betekent niet alleen een overmatige belasting van die veelal smalle straten, maar ook een aantasting van de luchtkwaliteit. Daarom start e-commercebedrijf wehkamp in grote Nederlandse steden met de bezorging met de fiets.

Samenwerken in ‘last mile’

Na meerdere succesvolle pilots slaan wehkamp, DHL en Fietskoeriers.nl de handen ineen. In 12 steden bezorgen de koeriers, in de zogeheten ‘last mile’, een deel van de pakketjes voortaan aan huis. Planbureaus verwachten tot 2050 een groei van de mobiliteit, ook in veel steden gaat het drukker worden. De drie partijen kijken continu naar mogelijkheden om hierop in te spelen en om een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van binnensteden.

Bereikbaarheid steden

“Om aan de wensen van de klant te kunnen blijven voldoen en om steden bereikbaar te houden, is samenwerken belangrijk, ook in die laatste kilometers”, aldus Sander Bolmer, director warehousing & distribution bij wehkamp. “Bezorging op de fiets past goed bij ons als Nederlands bedrijf. Nederland is tenslotte echt een fietsland. Zo kunnen we de klant fysiek nog beter bereiken én samen blij maken.”

CO2-neutraal werken

De samenwerking geldt in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Almere, Arnhem, Deventer, Hilversum, Hengelo, Eindhoven, Groningen, Tilburg en Zwolle. Fietskoeriers.nl verzorgt in deze steden een deel van de bezorging. Alle partijen hebben de ambitie om het aantal steden de komende tijd uit te breiden. “DHL is voorloper als het gaat om het inzetten van fietskoeriers. Deze samenwerking is een mooie aanvulling op ons eigen (fiets)netwerk en past perfect bij onze ambitie om in 2050 volledig CO2-neutraal te werken”, aldus Roelof Hofman, vicepresident operations bij DHL Parcel.

Bezorging met de fiets

Marieke Snoek, algemeen directeur bij Fietskoeriers.nl, is blij met deze samenwerking: “Het laat zien dat bezorging op de fiets ‘serious business’ is. Dat zien we terug in de groei van onze totale organisatie. Wij zijn een van de oplossingen voor de ‘last mile’. Het is mooi dat we nu ook van dit e-commercebedrijf en deze logistieke dienstverlener het vertrouwen krijgen om dit samen te doen. Niks mooiers dan lekker fietsen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie