Naar inhoud

Leadgeneratie via LinkedIn als alternatief voor koude acquisitie

De effectiviteit van traditionele telemarketing daalt door de verandering van de klantbeleving. De oriëntatiefase vindt meer en meer online plaats en contact met de leverancier is pas gewenst in de beslissingsfase van de customer journey. Bedrijven zitten dan ook niet meer te wachten op onpersoonlijke verkooppraatjes op momenten dat het niet schikt. Als het anonieme nummer sowieso al opgenomen wordt.

Sociale acquisitie

Met de startup Linkedintoresults willen Perry van Beek en Nivar Fuchs de eerste fase van de acquisitie een warmer karakter geven. Door potentiële klanten te benaderen vanuit het persoonlijke LinkedIn-netwerk van de verkoper beogen zij de nieuwe klanten binnen te halen. Met sociale acquisitie denken zij een explosieve groei in de klantenwerving voor bedrijven te kunnen bewerkstelligen.

Geen cold calling

Niemand zit meer te wachten op de onpersoonlijke telefonische verkoopgesprekken”, stelt Van Beek. “Zowel de verkoper als de klant niet. We gaan liever in zee met iemand uit ons eigen netwerk. De grootste hekel hebben verkopers aan het zogeheten cold calling, het zomaar bellen van mogelijke klanten. Ze willen graag op een andere manier werken, maar echt zelf overgaan op sociale acquisitie gebeurt toch niet.”

Aanlevering goede leads

Het ontbreken van specifieke kennis of het hebben van koudwatervrees zijn mogelijke redenen voor het uitblijven van de overstap. De startup wil bedrijven daarom helpen bij het opzetten van de sociale acquisitie. Die hulp kan variëren van een basistraining tot de gehele overname van de acquisitie. In dit laatste geval levert de jonge organisatie bedrijven goede leads aan. Met succes, want bij de in 2014 gestarte onderneming zijn inmiddels 14 mensen werkzaam.

Verkoper laten verkopen

De primaire focus van het bedrijf ligt op leadgeneratie via LinkedIn. Prospects worden niet willekeurig uit een databank getrokken, maar zorgvuldig geselecteerd. Deze potentiële klanten worden uit naam van de verkoper benaderd met introductie uit het eigen sociale netwerk. Zodra de prospect voldoende belangstelling toont, kan de verkoper zelf een gesprek arrangeren met de klant. En zich richten op zijn specifieke kwaliteit: verkopen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie