Naar inhoud

Leiderschap in de digitale economie vereist een ander gedrag

De meeste leidinggevenden van organisaties wereldwijd beschikken niet over de juiste vaardigheden om de digitale transformatie in goede banen te leiden. Die directeuren en beslissingsbevoegde managers hebben veelal geen voeling met datgene wat nodig is om concurrerend te blijven in de digitale economie. De verouderde en ineffectieve leiderschapsbenaderingen van de huidige generatie executives ondermijnt zelfs de prestaties van hun organisatie.

Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘The New Leadership Playbook for the Digital Age – Reimagining What It Takes to Lead’ van platform MIT Sloan Management Review en zakelijk dienstverlener Cognizant. Het rapport, dat is gepresenteerd tijdens het ‘World Economic Forum’ in Davos, is gebaseerd op een onderzoek onder 4.394 leidinggevenden uit ruim 120 landen en bevat onder andere 27 diepte-interviews met leidinggevenden en focusgroepen met toekomstige leiders wereldwijd.

Leiderschap in de digitale economie

De meest opvallende resultaten uit het onderzoek zijn:

  • Slechts 12 procent van de respondenten is het er sterk mee eens dat zijn eigen bedrijfsleiders de juiste mindset hebben om de organisatie vooruit te leiden.
  • Maar 13 procent is het er sterk mee eens dat zijn organisatie in staat is te concurreren in toenemende mate digitaal-gedreven markten en economieën.
  • 71 procent van de respondenten is persoonlijk bereid om voorop te lopen in de digitale economie. De executives scoren aanzienlijk lager op de vraag of ze pleiten voor het gebruik van machine learning-technologieën in de activiteiten van hun organisaties (50%) en bezitten niet altijd de specifieke digitale vaardigheden die nodig zijn om voorop te lopen, zoals beslissingen nemen aan de hand van data-analyse (55%).
  • Hoewel 82 procent het erover eens is dat de nieuwe leiders digitaal inzicht nodig hebben, is minder dan 10 procent het er sterk mee eens dat zijn organisatie het juiste leiderschap heeft om te gedijen in de nieuwe digitale economie.
  • 40 procent is van mening dat zijn organisatie de nodige stappen zet om robuuste digitale leiderspijplijnen te ontwikkelen.

Vaardigheden en denkbeelden

“Een hele generatie leiders in grote bedrijven heeft geen voeling met het personeel, de markten en de concurrentie. Wat deze leiders tot hun huidige functie heeft gebracht, zal niet langer effectief zijn – tenzij ze snel actie ondernemen”, zegt Benjamin Pring, coauteur van het rapport en directeur van het Centre for the Future of Work bij Cognizant. “Senior executives met verouderde vaardigheden en denkbeelden, dwingen leiders van de volgende generatie – met veel potentieel – om op dezelfde manier door te gaan. Dit schaadt het moreel en het zorgt ervoor dat de organisatie verder afstand neemt van waar de marktvraag naartoe gaat.”

Categorieën leiderschapsgedrag

De onderzoekers identificeren drie categorieën leiderschapsgedrag:

  • Eroderend gedrag – verouderde leiderschapspatronen zoals het vertrouwen op hiërarchie voor invloed, command and control-besluitvorming en rigide strategische planning.
  • Blijvend gedrag – beproefde leiderschapskenmerken en solide leiderschapsgedrag, inclusief ethiek, vertrouwen en integriteit.
  • Opkomend gedrag – nieuwe leiderschapsstijlen, gericht op digitale kennis en samenwerkingsvaardigheden.

Nieuwe leiderschapskenmerken

De onderzoekers waarschuwen dat de primaire leiderschapsuitdagingen in de digitale economie niet worden opgelost door slechts een deel van deze drie leiderschapsgedragingen te adopteren, maar dat er nieuwe denkwijzen moeten worden ontwikkeld die dit gedrag ondersteunen, van informatie voorzien en stimuleren. Zij identificeerden vier verschillende denkwijzen die samen de nieuwe leiderschapskenmerken in de digitale economie vormen en illustreren aan de hand van gegevens en casestudies hoe zij succesvol leiderschap kunnen vormgeven. Deze omvatten:

  • De producentenmentaliteit – De mentaliteit van de producent combineert aandacht voor de klant met een focus op analyse, digitale veiligheid, uitvoering en resultaten.
  • De investeerdersmentaliteit – Leidinggevenden met een investeerdersmentaliteit streven een hoger doel na dan het rendement voor aandeelhouders.
  • De verbindingsmentaliteit – De verbindingsmentaliteit toont een gevoel voor relaties, samenwerkingsverbanden en netwerken om de effectiviteit van de organisatie te vergroten.
  • De verkennersmentaliteit – Verkenners zijn nieuwsgierig, creatief en opereren goed in onduidelijke situaties. Ze willen voortdurend experimenteren, moedigen het maken van fouten aan en leren door te luisteren naar verschillende opvattingen.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie