Naar inhoud

Leiderschap krijgt beste beoordeling in zelfsturende organisaties

Stap voor stap dringt tot de verschillende managementlagen in organisaties door dat medewerkers die verantwoordelijkheden dragen beter functioneren. Zelfsturende organisaties worden door hun medewerkers dan ook zeer positief beoordeeld op hun leiderschapsstijl. Leiderschap scoort een 7,5 in organisaties die niet langer over een traditionele managementlaag beschikken. In klassieke top-down organisaties scoort leiderschap een stuk lager, namelijk een 6,9.

Zelfsturende organisatie

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016', dat eind mei landelijk gepubliceerd wordt door medewerkersonderzoeksbureau Effectory. Hoe is deze positieve score mogelijk in organisaties die zelfsturend zijn en waarin traditionele leidinggevenden niet meer bestaan? “In traditionele organisaties hangt leiderschap sterk samen met de functie die iemand vervult”, zegt Guido Heezen, directeur van Effectory. “Vanwege je titel heb je bepaalde rechten en bevoegdheden, die je uitvoert en die tot je verantwoordelijkheden behoren. Een leidinggevende mag zelf weten hoe hij daarmee omgaat, en op welke manier hij zijn leiderschap deelt met het team.”

Spontaan leiderschap

Bij een moderne, zelfsturende organisatie wordt leiderschap heel anders ingevuld”, aldus Heezen. “Vaak ontstaat leiderschap hier op spontane wijze, gebaseerd op de inhoud van een issue. Ben je goed in het verbeteren van de klantgerichtheid van je organisatie? Dan profileer je je op dit gebied en ontstaat er vanzelf leiderschap op dit punt. Maar als je meer hebt met de financiële kant van je organisatie, trek je op dit gebied waarschijnlijk de kar. Leiderschap is dus gebaseerd op thema en ervaring. Dat kan betekenen dat het stokje na verloop van tijd weer doorgegeven wordt. Leider blijf je zolang je teamgenoten toestaan dat je het bent. Hiërarchische verhoudingen worden dus niet bepaald door functies of titels. De werkelijke leiders ontpoppen zich per thema. Daardoor ontstaat er een natuurlijk evenwicht op de werkvloer.”

Invloed medewerkers

Ook op andere gebieden blinken zelfsturende organisaties uit. Zo wordt de mate van invloed die medewerkers binnen hun organisatie ervaren beoordeeld met een 7,2. In traditionele organisaties scoort dit onderdeel een diepe onvoldoende, namelijk een 4,8. Ook zijn medewerkers veel gemotiveerder in hun werk. Zelfsturende organisaties scoren op dit gebied een 7,8, ten opzichte van een 5,5 bij traditionele organisaties. Ook is de stimulans voor medewerkers om zichzelf te ontwikkelen groter, deze wordt in zelfsturende organisaties beoordeeld met een 7,7, ten opzichte van een 5,3 in traditionele organisaties.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie