Naar inhoud

Leidinggevenden hebben geen idee wat medewerkers bezighoudt

Leidinggevenden zijn niet genoeg betrokken bij hun werknemers. Dat vindt het merendeel van werkend Nederland. 58 procent zegt dat de leidinggevende niet op de hoogte is van de dagelijkse bezigheden en prestaties. Daarnaast meent 48 procent van werkend Nederland dat werk beter uitgevoerd wordt als de manager meer feedback geeft. Managers laten dus steken vallen. Duidelijk is dat een meer dienende vorm van management gewenst is.

Deze cijfers komen uit een onderzoek onder 1.000 werknemers uitgevoerd door Protime, een aanbieder van workforce-management-oplossingen. De onderzoeksresultaat zijn gebundeld in het rapport ‘Kwaliteit op de werkvloer’.

Manager communiceert eenzijdig

Managers dienen meer betrokken te met hun personeel. Bijna een derde van de werknemers (31%) wil meer gecoacht worden. Er is dan nog wel werk aan de winkel. Een groot deel van de respondenten (39%) vindt namelijk dat de betrokken manager eenzijdig communiceert.

Manager stelt doelen voorop

Kijkend naar de manier waarop managers momenteel hun team aansturen, valt op dat dit voornamelijk gebeurt op basis van doelstellingen (35%). Vooral in de logistieke en financiële sector zijn doelstellingen belangrijk – respectievelijk 45 procent en 47 procent. Daarnaast noemt 22 procent van alle respondenten dat aansturing plaatsvindt op prestaties, gevolgd door persoonlijke ontwikkeling (18%), vaardigheden (15%) en gedrag (10%). Deze resultaten komen niet overeen met de wensen van werknemers. Meer dan de helft van alle respondenten (51%) ziet graag een grotere investering in persoonlijke ontwikkeling.

Meer dienende vorm van management

“Iedereen heeft talent en het is aan de organisatie om medewerkers te helpen om dit talent naar boven te halen en te ontwikkelen”, stelt Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. “Voor managers betekent dit dat ze het directieve leiderschap moeten inruilen voor een meer dienende vorm. Dit werkt alleen wanneer de doelstellingen, persoonlijke ontwikkeling en prestaties bespreekbaar zijn. Goed coachen kan immers enkel als je een helder beeld hebt van wat het personeel bezig houdt. Dit maakt werknemers gelukkiger en meer betrokken.”

Het onderhavige onderzoekrapport kun je downloaden op de website van Protime.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie