Naar inhoud

Levensinzichten die bijdragen aan continuïteit organisatie

Het merendeel van ons heeft in de zomermaanden een welverdiende vakantie beleefd. Een periode waarin we tijd hebben om te genieten, na te denken over ons leven, ons werk en wat ons echt gelukkig maakt. Naast die overpeinzingen lees ik ook graag tijdens de vakantie en deze keer had ik het boek ‘Het geheim van langer leven’ van Dan Buettner bij me. Het beschrijft een ontdekkingsreis langs vier Blue Zones in de wereld waar mensen langer, gezonder, gelukkiger en vitaler leven.

Het geheim van langer leven

De leefgewoontes van de veelal extreem oude inwoners van Okinawa in Japan, Barbagia op Sardinië, Nicoya in Costa Rica en Loma Linda in Californië leverden mij niet alleen 7 levensverlengende inzichten op voor mezelf, maar ik zag meteen ook de vertaalslag naar een bedrijf of organisatie. Want in deze wereld van digitale transformatie is het minstens zo belangrijk om te kijken hoe gezond je organisatie nog is.

Kortere levensduur van bedrijven

Recent las ik een bericht over de teruglopende levensduur van veel bedrijven. Daar waar een bedrijf in 1958 nog een gemiddelde levensduur van 61 jaar had, was dat in 1980 al 25 jaar geworden. Momenteel is dat voor de Fortune 500-bedrijven inmiddels teruggelopen naar maximaal 10 jaar. Dat is in 100 jaar een levensduur die met 83 procent is afgenomen. De voorspellingen gaan zelfs zo ver dat de verwachting is dat de komende jaren 70 procent uit de lijst van de Fortune 1.000-bedrijven zal verdwijnen.

Het zijn met name de exponentieel groeiende technologie, disruptie en de veranderende consumentenbehoeften die hieraan bijdragen. Bedrijven en organisaties moeten als gevolg hiervan een passende strategie, structuur en cultuur omarmen, die deze versnelde veranderingen aankan. Echter, bedrijven en organisaties zijn een collectief van medewerkers en klanten of cliënten. En als we dat collectief duurzamer willen vormgeven, is het interessant om te kijken naar wat we kunnen leren van mensen die al heel erg lang leven zonder verlies van autonomie en gebrek aan weerstand tegen externe druk en verstoringen.

7 inzichten uit Blue Zones voor betere prestaties in je bedrijf of organisatie

  1. Wat opvalt, is dat men in deze gebieden vooral in het heden leeft en zich hier heel bewust van is (focus). Dit in combinatie met eenvoud, een sterk arbeidsethos, geen stress, een (gezamenlijk) doel in het leven en je vooral niet gek laten maken. Men leeft dicht bij de eigen interesses en eigen (sociale) waarden. Men vervult een duidelijke functie (zingeving). Dat noemt men in Okinawa 'ikigai', de reden om ’s morgens wakker te worden, en in Costa Rica ‘plan de vida’. Het liefst gebeurt dit natuurlijk met een functie, baan of hobby waar je helemaal in op kunt gaan en je echt in een flow komt. Meer daarover vind je in het boek ‘Flow’ van Mihály Csikszentmihalyi.
  2. Ze hebben oprechte aandacht voor het gevoel van anderen en hebben het gevoel dat ze zelf meetellen en onmisbaar zijn. Ze zijn aardig, onderhouden hun contacten, zijn gastvrij, blijven betrokken en luisteren naar anderen. Ze zorgen voor nauwe verbinding met familie en vrienden en van daaruit zorgt men voor elkaar. Deze echte sociale (betekenisvolle) verbondenheid met elkaar en klanten is binnen veel bedrijven vaak heel beperkt. Wist je dat het stimuleren hiervan de productie van endorfine verhoogt en de aanmaak van het stresshormoon cortisol verlaagt? Het is zowel fysiek als psychisch gezonder. Iets voor anderen doen, is de beste remedie tegen depressies. Een andere levensverlenger is humor. Lach met elkaar en wees buitengewoon positief, want dat verlaagt de bloedruk en verhoogt het aantal witte bloedlichaampjes. Eerder schreef ik al dat daar waar het gezellig is en men geluk ervaart, willen klanten ook naartoe. Want, zoals verkopers weten, ‘a happy brain buys’.
  3. De onderzochte 100-jarigen eten overwegend gezond. Velen eten tot ze 80 procent vol zijn, vers, plantaardig en met weinig vlees. Ze drinken een of twee glazen rode wijn, groene thee en veel water. Regelmatige lichaamsbeweging en het eten van noten zijn andere kenmerken. In Okinawa spreekt men wel van ‘genki, genki, genki”, wat zoiets betekent als vitaliteit of levenskracht. Oftewel, neem de fiets, loop in plaats van zit en neem de trap. Een vooral volhouden. En een beetje yoga, tai chi, of tuinieren, is daarbij helemaal optimaal. Bij veel bedrijven zou vitaliteit hoger op de agenda moeten staan. Maar start vooral klein met veel watertappunten, even lopen in plaats van een interne e-mail, een fijn buitenterras en een gezonde lunch.
  4. De cultuur in deze gebieden heeft een hele grote impact op lang leven. Het zijn de tradities die het slechte verwerpen en het goede behoeden. Heb vertrouwen en omarm de gezamenlijke geschiedenis of geef deze actief vorm (company story). Wat zijn de tradities in jouw bedrijf of organisatie en is er een wij-gevoel? Zet daarbij de verschillende generaties in hun kracht, zorg voor wederzijds respect en laat ze elkaar versterken. Dit is overigens ook de kracht van veel goedlopende familiebedrijven.
  5. Als we de organisatie vergelijken met het menselijk lichaam, denken we vaak dat de ontstekingen of bedreigingen van buitenaf komen. Maar bij het lichaam komen veel ontstekingen van binnenuit door een verstoord evenwicht in het immuunsysteem. Oftewel, hoe is het immuunsysteem van je bedrijf of organisatie, waar zitten of komen de ontstekingen en wat zijn de ontstekingsremmers?
  6. De mensen die lang leven, zijn doorgaans flexibele, doortastende, vrije denkers die zich indien nodig snel aanpassen. Afwisseling en de mogelijkheid om iets nieuws te leren, zijn daarbij belangrijke factoren. Hoe staat het bij jou met de afwisseling en de mogelijkheid om te leren?
  7. Geniet verantwoord van de zon om een tekort aan vitamine D te voorkomen. Combineer dit indien mogelijk met af en toe een moment gas terugnemen en even uitrusten. Realiseer als het ware je eigen ‘eiland in de tijd’ en laat dat vooral niet wachten tot de volgende vakantie. Een dagelijkse korte meditatie, een wandeling of een bezoek aan de ‘bedrijfstuin’ kan al een eiland zijn en verbetert tevens je concentratie. Waar zitten de ‘eilandjes in de tijd’ binnen of buiten jouw bedrijf of organisatie?

Veel succes en geluk! Wellicht zijn jullie straks wel een Blue Zone Company.

De auteur is partner bij consultancybureau Expeditie Klantgeluk en consultant bij marketingadviesbureau MarketSpring.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie