Naar inhoud

Leverbetrouwbaarheid van levensbelang in de agrarische sector

In de relatie met hun leveranciers hechten agrariërs in Nederland vooral belang aan leverbetrouwbaarheid. Ook een goede onderlinge verstandhouding met correcte communicatie wordt gewaardeerd. Uitgebreide kennis van de branche en begrip van de bedrijfsvoering worden op prijs gesteld. Opmerkelijk is dat landbouwers prijs, kwaliteit van de service en innovatievermogen minder belangrijk vinden.

Dit komt aan het licht uit een analyse van CRM Partners, een onderneming gericht op de implementatie van Microsoft Dynamics CRM. Voor dit onderzoek zijn 300 Nederlandse boeren gevraagd naar hun relatie met toeleveranciers. Leverbetrouwbaarheid wordt door 70 procent van de respondenten het belangrijkste punt genoemd. Een goede relatie met passende communicatie noemt 34 procent essentieel. Een derde van de boeren hecht juist meer waarde aan de zakelijke aspecten van de relatie. Op uitgebreide kennis van de sector wordt door 22 procent gewezen en op begrip van de bedrijfsvoering door 10 procent.

Prijs, kwaliteit van de service en innovatievermogen vinden ondernemers in de agrarische sector beduidend minder belangrijk. Dit opvallende gegeven leert dat leveranciers met een scherpe prijsstelling en innovatieve producten niet het verschil maken.

Dit onderzoek benadrukt dat er voor leveranciers in de agrarische sector nog altijd veel kansen liggen in het bouwen aan persoonlijke relaties met de boer.” Dit stelt Herman Bodewes, verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners. “Persoonlijk contact en een goede verstandhouding worden immers als belangrijkste graadmeters voor een goede relatie gezien. Ondanks bijvoorbeeld de modernisatie en het ontwikkelen van efficiëntere communicatiemiddelen, doen agrarische leveranciers er dus goed aan om de persoonlijke relatie met de boer niet uit het oog te verliezen. Het belang van customer relationship management neemt hierbij navenant toe.”

Het onderhavige onderzoeksrapport “Wat verwachten boeren van hun leveranciers?” is te downloaden op de website van CRM Partners.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie