Naar inhoud

Liever geen experimenten op de barbecue voor Nederlanders

Ook in de eindeloze zomer van 2018 is barbecueën in Nederland en België zeer populair. Dat wijkt niet af van voorgaande jaren. 9 op de 10 Nederlanders en 8 op de 10 Belgen maken jaarlijks minimaal één barbecue mee. De meesten van hen doen dat nog veel vaker. In beide landen wordt evenveel plezier beleefd aan barbecueën. Het productaanbod op een gemiddelde barbecue is in beide landen echter wezenlijk anders. Bovendien zijn Belgen leergieriger, al verder met experimentele kooktechnieken en enthousiaster over het hele jaar door barbecueën.

Dit blijkt uit het ‘Nationale BBQ-onderzoek 2018’van activatiebureau Activate&Co en Trendbox, een onderdeel van marktonderzoeksbureau Motivaction, dat dit jaar in Nederland voor de vierde en in België voor de eerste keer is uitgevoerd. In beide landen hebben 800 consumenten tussen de 18 en 70 jaar geparticipeerd representatieve steekproeven.

De zomer heeft gefonkeld als zelden tevoren. En dat heeft de liefhebbers van barbecueën deugd gedaan. Wekenlang hoefden zij niet naar buiten te kijken om vast te stellen of de barbecue – tegenwoordig ook populair aangeduid met BBQ, een term die verdacht veel klinkt als babykoe – aan kon. Belangrijker was vaak de vraag of het er niet te warm voor was. Oude en nieuwe media, paid, owned & earned, uitgevers en adverteerders haakten er vol op in. ‘Maak-kans-op’-campagnes met een nieuwe barbecue als inzet waren niet aan te slepen. Te veel van het goede was het voor het gros van de Nederlandse en Belgische consumenten nog niet. Voorlopig is barbecueën nog steeds hot. Sizzling hot.

Barbecueën is geen zesjes-cultuur

9 op de 10 Nederlanders (88%) en 8 op de 10 Belgen (82%) maken jaarlijks minimaal één barbecue. De Walen en Vlamingen barbecueën gemiddeld wel wat vaker dan de Nederlanders: 1 op de 5 Belgen staat zelfs minimaal tien keer per jaar achter of bij de grill. In beide landen is het plezier groot dat men aan barbecueën beleeft. De meest recent bijgewoonde barbecue wordt in Nederland met 7,7 beoordeeld, in België zelfs met een 7,9. Omgekeerd is de groep die helemaal niets met dit fenomeen heeft in beide landen zeer klein. In België gaat het om 6 procent van de bevolking, in Nederland om 7 procent.

Maar grillmasters – m/v - zijn bescheiden mensen

Opvallend is dat grillmasters in beide landen relatief bescheiden zijn over hun eigen kookprestaties. In Nederland geeft men zichzelf gemiddeld een rapportcijfer van 6,3, in België is dat een 6,2. In beide landen ligt het cijfer dat mannen zichzelf geven een half punt hoger dan bij vrouwen. Bescheidenheid kent zo haar gradaties.

Nederlanders zuiniger bij de aanschaf van een nieuwe barbecue

Groot is het verschil tussen beide landen als het gaat om de aanschafplannen voor nieuwe apparatuur. Begin juli 2018 was 14 procent van de Belgen van plan om een nieuwe barbecue te kopen, tegen een schamele 6 procent in Nederland. De aspecten waar kopers in spe dan op letten, verschillen ook in grote mate. Bij de Belgen gaat de beurs sowieso wijder open, gaat men vaker (73%) dan in Nederland (59%) bij voorkeur naar een fysieke winkel en is er veel aandacht voor merk, kleur, design en de verschillende gebruiksmogelijkheden. Nederlanders denken vaker aan een online aankoop, met een veel lager budget dan de Belgen in gedachten hebben. En het nieuwe apparaat moet voor hen vooral het etiket ‘veilig‘ hebben.

Belgen experimenteren vaker achter de barbecue

Er was het afgelopen jaar weer volop aandacht voor nieuwe kooktechnieken op de barbecue, maar die aandacht loopt vooruit op de gebruiken die nog heersen. Want in beide landen prevaleert het klassieke barbecueën – vlees, kipsaté, eventueel nog een visje of groente en wat kant-en-klare sausjes – nog ruimschoots boven de meer experimentele technieken. Belgen zijn al wel wat verder: van hen experimenteert een derde (34%) met een zekere regelmaat, waar dat in Nederland nog maar een kwart (26%) is.

Verschillen in aanbod op de barbecue groot

Het plezier op een gemiddelde barbecue is in beide landen even groot, het aanbod op die barbecue is toch wezenlijk anders. In Nederland ligt er beduidend vaker kip op de grill en worden er ook meer vegetarische vleesvervangers ingekocht. In België doet men veel vaker iets met aardappels of groente dan in Nederland.

Braadworst met mayonaise versus hamburgers met knoflooksaus

Vlees, hoe kan het ook anders, is in beide landen op 9 van de 10 barbecues voor handen. Maar bij de vleessoorten stuiten we op grote cultureel-gastronomische verschillen. In België zijn braadworst (55%) en spareribs (43%) de meest populaire soorten, in Nederland hamburgers (70%) en speklapjes (53%). De Walen en Vlamingen doen zich veel vaker te goed aan lamsvlees, kebab en merguez, terwijl in Nederland karbonaadjes, varkensfilet en shaslick op hun bereiding liggen te wachten. En waar Belgen een en ander versieren met mayonaise of ketchup van Devos & Lemmens en Heinz, brengen Nederlanders hun bordjes op smaak met saté- of knoflooksaus van Wijko, Calvé en Remia.

De goede sfeer blijft het belangrijkst

Wat blijft als belangrijkste onderstroom en als basis voor een goede barbecue, is de goede sfeer. Consumenten in beide landen associëren barbecueën in zeer sterke mate met lekker buiten zijn (82%), met een vakantiegevoel en met een feestje. Belgen zijn in dat opzicht nog positiever dan Nederlanders, zijn bovendien leergieriger en zouden ook veel vaker (42%) dan Nederlanders (23%) wel het hele jaar door willen barbecueën. Als de opwarming van de aarde een beetje doorzet, is dat binnen afzienbare termijn geen enkel probleem.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie