Naar inhoud

LinkedIn over haar top heen op de arbeidsmarkt

Voor wie zich wil oriënteren op een nieuwe baan is er geen tekort aan websites, bureaus en apps die vacatures van meerdere werkgevers tonen. Aan de Nederlandse beroepsbevolking is gevraagd welk online kanaal het meest favoriet is van alle kanalen die zij gebruiken om zich te oriënteren op een baan. Ruim 16 procent van de Nederlanders noemt Indeed, gevolgd door LinkedIn (12,7%) en NationaleVacaturebank (9,3%). Daarmee wint de nummer één sterk aan voorkeur terwijl de meeste andere partijen terrein verliezen, met name de traditionele vacaturesites.

Indeed neemt het stokje over van LinkedIn

Dit blijkt uit het ‘Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO)’ van Intelligence Group, een arbeidsmarktonderzoeksbureau, dat jaarlijks onder circa 15.000 personen wordt gehouden en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking. Over heel 2015 was LinkedIn nog de koploper in de lijst van meest favoriete online oriëntatiekanalen van Nederland. In de eerste helft van 2016 was echter al een omslag zichtbaar. Indeed is explosief door blijven groeien (+48%), terwijl LinkedIn aan populariteit (-6%) verliest in Nederland. Daarmee neemt Indeed niet alleen de nummer 1 plek over van LinkedIn, maar groeit zij sterk door als marktleider in Nederland.

Facebook profileert zich meer als vacatureplatform

In tegenstelling tot nagenoeg alle andere arbeidsmarktplaatsen maken alleen Tempo-Team (+2%) en het platform Facebook een kleine groei (+5%) door in 2016. De andere partijen lijken te worden opgegeten voor Indeed. “Het lijkt erop dat er op de arbeidsmarkt een winner-takes-it-all opstaat”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. “Maar het is te vroeg om te juichen, omdat Facebook en LinkedIn in 2017 hun positie willen verbeteren. Facebook met een vacaturefunctionaliteit en LinkedIn met een redesign. De strijd is nog niet gestreden, zeker als Facebook zich sterker gaat profileren als vacatureplatform.”

Ranking 2016

  1. Indeed: 16,4 procent (11,1%)
  2. LinkedIn: 12,7 procent (13,5%)
  3. NationaleVacaturebank: 9,3 procent (12,2%)
  4. Facebook: 9,0 procent (8,5%)
  5. Randstad: 5,8 procent (5,9%)
  6. Monsterboard: 4,9 procent (6,4%)
  7. Werk.nl: 3,5 procent (5,8%)
  8. Google: 3,4 procent (3,9%)
  9. Tempo-Team: 1,3 procent (1,3%)
  10. Intermediair: 1,1 procent (1,4%)

Tussen haakjes het aandeel in 2015

Vacaturesites verliezen populariteit

De enorme groei die Indeed heeft meegemaakt is ten koste gegaan van de populariteit van de meer traditionele vacaturesites. Op Indeed na hebben bijna alle andere vacaturesites hun marktaandeel zien dalen. Hoewel de NationaleVacaturebank.nl nog wel in de top 3 staat, heeft het flink aan populariteit verloren (-24%). Ook de vacaturesites Monsterboard (-23%), Werk.nl (-40%) en Intermediair (-21%) zakken verder weg en verliezen hun voorkeurspositie bij werkzoekenden. “De traditionele vacaturesites lijken de handdoek in de ring te gooien in hun strijd met Indeed, LinkedIn en Facebook en richten hun businessmodel er nu vooral op om de winstgevendheid tot de laatste druppel te maximeren”, zegt Waasdorp. “Daarmee lijken ze een kans te missen, aangezien in Amerika de traditionelere partijen weer positie lijken te winnen van de marktleiders, te weten Indeed, LinkedIn en Glassdoor.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie