Naar inhoud

LinkedIn-profiel geeft een indicatie van de persoonlijkheid

Voor de HR-sector vormen de social media een steeds belangrijkere bron van informatie. Met name LinkedIn is sinds de lancering een belangrijke vijver voor het selecteren en werven van talent. Hoewel het werkgerelateerde sociale platform inmiddels meer is dan een digitale verzameling cv’s, gebruiken recruiters het digitale medium nog veelvuldig om nieuwe werknemers te vinden. Het netwerk bevat namelijk relevante informatie over scholing en werkervaring. Maar ook een inschatting van de persoonlijkheid is mogelijk op basis van een LinkedIn-profiel.

Inschatting persoonlijkheid via LinkedIn-profiel

Dat leert het onderzoek ‘Personality Perception Based on LinkedIn Profiles’ van de Tilburg University in samenwerking met de Erasmus Universiteit. Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van Niels van de Ven, die als universitair hoofddocent is verbonden aan het Department of Marketing van de Tilburg School of Economics and Management, onderdeel van de Tilburgse universiteit. Aniek Bogaert, Alec Serlie, Mark Brandt en Jaap Denissen hebben hun medewerking aan de studie verricht. De onderzoeksresultaten verschijnen binnenkort in het ‘Journal of Managerial Psychology’.

Vooral extraversie en zelfpresentatie

Met het onderzoek is vastgesteld dat je op basis van een LinkedIn-profiel met name extraversie en zelfpresentatie van een persoon kunt inschatten. Voor andere persoonlijkheidskenmerken lijkt dit niet te kunnen. De onderzoekers komen tot deze conclusie nadat ze groepen beoordelaars gevraagd hebben de persoonlijkheid in te schatten van 275 mensen op basis van hun LinkedIn-profiel. Vervolgens vergeleken ze deze inschattingen met de uitslag van de persoonlijkheidstests die ze afgenomen hadden bij de eigenaars van de profielen.

Niet voor andere belangrijke kenmerken

“We vinden dat puur op basis van een LinkedIn-profiel je vrij accuraat iemands extraversie kan inschatten en ook hoe goed iemand is in zelfpresentatie”, licht Van de Ven toe. “Maar eigenlijk is net zo belangrijk dat we voor andere essentiële karaktertrekken, zoals hoe precies, creatief, aardig, of emotioneel stabiel iemand is, dit niet kunnen voorspellen.”

Relevante informatie voor recruitment

Voor recruiters is dit relevante informatie. Uit eerder onderzoek is gebleken dat extraversie en zelfpresentatie belangrijke voorspellers zijn voor het goed functioneren van met name managers en sales executives. Bijvoorbeeld voor dit type functies kunnen persoonlijkheidsinschattingen op basis van LinkedIn daarom een mogelijke rol spelen in het wervings- en selectieproces om een eerste inschatting van kandidaten te maken.

Persoonlijkheidsinformatie uit social media

“We wisten al dat je op basis van een Facebook-profiel iemands persoonlijkheid kunt voorspellen”, aldus Alec Serlie. Hij is manager research bij personeelsadviesbureau GITP en universitair docent arbeids- en organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit. “Maar die profielen bevatten veel interactie met andere mensen en worden veel minder bewust gemaakt dan op LinkedIn. Daarom is het voor recruiters een belangrijke vraag of LinkedIn ook dit soort persoonlijkheidsinformatie ‘lekt’. Dat blijkt dus voor sommige karaktertrekken het geval te zijn.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie