Naar inhoud

Locatiegebonden zoeken in Google beperkt de mogelijkheden

Eind oktober maakte Google een verandering in haar policy bekend. Vanaf nu is het niet meer mogelijk om zoekresultaten per land op te vragen door achter de domeinnaam de extensie van dat land te typen. Volgens de zoekmachine een logische manier om de user experience te verbeteren. Volgens critici een beperking van de vrijheid om te zoeken wat je zelf wilt.

Andere resultaten voor dezelfde zoekopdracht

Google.nl gaf altijd andere resultaten voor dezelfde zoekopdracht dan google.de. Zocht je naar een boek in google.nl, dan was de kans groot dat bol.com een van de eerste resultaten was. Gaf je dezelfde zoekopdracht in google.de, dan stond Amazon.de bovenaan. Handig wanneer je specifiek voor een Duitse kennis iets wilt bestellen.

Per 1 november 2017 is dit veranderd

Of je nu google.nl intypt, google.com of google.mn (Mongolië), de zoekmachine behandelt je verzoek alsof je zoekt in Nederland. Volgens Google een logische stap, omdat één op de vijf zoekopdrachten inmiddels locatiegebonden is. Je kunt dit eventueel wel wijzigen in het instellingenmenu rechts onderin.

Meer locatiegebonden zoeken

Toch lijkt er achter deze stap meer schuil te gaan. Google heeft wereldwijd te maken met overheden die willen dat het bedrijf zoekresultaten aanpast aan lokale eisen. Het bekendste voorbeeld is het Europese ‘recht om vergeten te worden’. Hiervoor handelt de IT-dienstverlener inmiddels duizenden verzoeken per maand af. Als gebruikers meer locatiegebonden zoeken, is het eenvoudiger hun resultaten aan dergelijke eisen aan te passen en die van anderen ongemoeid te laten.

Advertenties customizen naar land

Ook is de vraag wie hier meer baat bij hebben: de gebruikers of de adverteerders? Wat opvalt, is dat gebruikers in verschillende landen voor dezelfde zoekopdracht andere resultaten krijgen, ook wanneer dat een local search is. Zoek maar eens met verschillende landeninstellingen naar een pizzeria in Arnhem. Welk belang heb ik als Arnhemmer erbij een ander resultaat te krijgen dan een Duitser die de stad bezoekt? Voor Google is het in ieder geval een prima kans om advertenties te customizen naar land van herkomst en zo winstgevende buitenlandse toeristen naar een ander resultaat te voeren dan locals die weten wat er te koop is.

Google bepaalt steeds meer wat wij mogen vinden

Het unheimische gevoel dat bij mij achterblijft, is dat bedrijven als Google steeds meer voor ons bepalen wat wij mogen vinden. En dat terwijl het internet juist zijn aantrekkingskracht ontleent aan haar diversiteit. Het is interessant om te zien of de trend doorzet en Google straks meer karakteristieken gaat gebruiken om zoekresultaten te pre-selecteren. Handig? Misschien, maar wel beperkend.

De auteur is marketingmanager bij het domeinnamenregistratiebureau SIDN.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie