Naar inhoud

Logistiek in de knel door recordomzet e-commerce in december

De hedendaagse consument shopt zowel offline als online. De internetverkopen van winkeliers liggen in december 2017 naar schatting maar liefst 63 procent hoger dan drie jaar geleden. Dit is een nieuw record van meer dan één miljard euro. Hierbij zijn de cijfers van retailers met een beperkte online omzet bovendien niet opgeteld. Zij rapporteren deze omzet niet afzonderlijk. Naar verwachting ligt de internetomzet van retailers in december 31 procent hoger dan in een gemiddelde andere maand van het jaar. Wel heeft de consument te maken een haperende logistiek: honderdduizenden pakketten met kerstcadeaus worden te laat bezorgd.

Topdrukte zorgt voor te laat bezorgde bestellingen

Dat leert het onderzoeksrapport ‘Logistiek in de knel door online decemberrecord’ van ABN AMRO. Terwijl de online winkelverkopen in december een piek bereiken, zitten pakketvervoerders aan het maximum van hun capaciteit. Bij honderdduizenden consumenten wordt elk jaar hun pakket te laat bezorgd. Vorig jaar waren dit in december bijna 400.000 consumenten. Verdergaande automatisering in de magazijnen van logistieke dienstverleners – waarbij robots een centrale rol spelen – is nodig om de stroom aan orders tijdens de piekperiode in december te kunnen verwerken.

Flexibiliteit in personeel is ook van belang. Als pakketbezorgers hier niet op inspelen, neemt het risico op te laat bezorgde bestellingen toe. Voor het uitbreiden van de capaciteit is extra personeel nodig. Op dit moment geeft echter ruim 27 procent van de ondervraagde logistieke dienstverleners aan dat zij last hebben van een tekort aan geschikte arbeidskrachten.

Robots helpen bij snelle verwerking online bestellingen

De explosieve stijging van het aantal online orders in december vraagt om creatieve oplossingen. “De consument blijft omnichannel kopen. Daarbij blijft de fysieke winkel weliswaar het primaire verkoopkanaal, maar groeit online hard. We verwachten een groei van 16 procent van de internetomzet van retailers in 2018. Het is belangrijk dat de retailer, logistiek dienstverlener en transporteur anticiperen op een nieuwe piek in december”, vertelt Sonny Duijn, sectoreconoom retail van ABN AMRO.

“In distributiecentra kunnen robots een centrale rol spelen bij het verzamelen en verwerken van bestellingen. Daarnaast ontkomen transporteurs er in de steeds drukkere decembermaand niet aan om hun capaciteit te vergroten. Dit kan door het uitbreiden van bezorgtijden en door nieuwe vormen van transport, zoals fietskoeriers, te introduceren. Ook zou het vervoer meer geclusterd kunnen worden zodat de busjes niet halfleeg rondrijden”, zegt Madeline Buijs, sectoreconoom transport & logistiek bij ABN AMRO. Op het moment dat de consument het risico te groot acht dat een pakketje niet op tijd wordt bezorgd, stagneert de online groei. Dit is ook voor de transporteur geen goede ontwikkeling.

Maaltijdboxen en drank veelvuldig online gekocht

“Het extreme weer dat begin december ons land teisterde, heeft voor een flinke boost in online aankopen gezorgd. Consumenten kozen daarmee voor het gemak van online shoppen zodat ze zelf niet naar buiten hoefden en met de verwachting hun aankopen op tijd binnen te hebben”, aldus Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org. “Hierbij gaat het overigens niet meer alleen om kerstcadeaus, want werkelijk alle denkbare kerstzaken worden online besteld. En het zijn juist de online actieve supermarkten en speciaalzaken die hier goed op inspelen, met bijvoorbeeld speciaal voor de kerst samengestelde maaltijdboxen en pakketten van mooie wijnen en speciaalbieren.”

Populaire online kerstcadeaus

Ook dit jaar is een toename zichtbaar in de online verkoop van luxere producten. Daarnaast kwamen de afgelopen weken nieuwe muziekalbums, games en boeken uit die zeer populair zijn onder de online winkelende Nederlanders. Een overzicht van de populairste cadeaus:

Games:

  • 30 Seconds: Everyday Life
  • FIFA 18
  • Call of Duty: WWII

Verzorging:

  • Rituals-doucheschuim & -cadeaupakketten
  • Luxe geschenksets van L’Oréal Paris

Muziek:

  • U2 – Songs of Experience (Deluxe)
  • Marco Borsato – Thuis (Deluxe)
  • Andre Hazes Jr. – Wijzer (Deluxe)

Food:

  • Luxe maaltijdboxen
  • Wijnen
  • Speciaalbieren

Kookboeken:

  • Sergio Herman – Just cook it
  • Leonie ter Veld – Toffe Tosti’s
  • Elise Gruppen & Nina de Bruijn – Chickslovefood: Het daily dinner-kookboek

Psychologische boeken:

  • De logica van geluk – Mo Gawdat
  • De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson

Parfum:

  • Guess Seductive (dames & heren)
  • Yves Saint Laurent Black Opium (dames)
  • Hugo Boss Bottled (heren)

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie