Naar inhoud

Lokaal gebrouwen bier plaatselijk populairder dan grote merken

De opkomst van micro-labels bier gebrouwen voor lokale markten is niet meer te stuiten. Nederland heeft op dit moment al meer labels dan België. En dat aantal blijft maar groeien. Vooral bieren die inspelen op een lokale markt zijn erg populair. De verkoop overstijgt soms de aantallen van de populaire merken zoals Heineken. Afgelopen weekend lanceerde het lokale label Kolkbier zijn tweede soort, een pilsner. Wederom een groot succes, maar alleen in Vreeswijk, het dorp waarvoor het gebrouwen is.

Meer Kolkbier dan Heineken

Het succes bij de lancering van het eerste bier in december vorig jaar, heeft Roy Platje, secretaris van de stichting Vreeswijks Kolkbier, overvallen. “We werkten met een voorintekening voor het bier. Daarbij merkten we al dat er veel interesse was. Maar ook toen de vrije verkoop zo rond Kerstmis losging, overtrof het onze wildste verwachtingen. Bij de lokale supermarkt verkochten ze in die tijd meer Kolkbier dan Heineken. Een enorme opsteker voor de stichting.”

Promotie leunt op emotie

De promotie leunt voor een groot deel op het gevoel van 'samen zijn' van de Vreeswijkers binnen de stad Nieuwegein en provincie Utrecht. De eerste versies van biertjes worden steevast uitgereikt aan de vrijwillige organisatoren van verschillende evenementen. Daarnaast wordt in woord en symbool verwezen naar het dorp. En tot slot komt de winst nog ten goede aan sociale projecten in het dorp. Dit zorgt voor veel goodwill en grotere verkopen.

Opbrengst voor sociale projecten

De stichting die verantwoordelijk is voor het brouwen en verkopen van het bier heeft geen winstoogmerk. Het doel is het oude dorp Vreeswijk te promoten, zowel cultureel als sociaal, en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Dit jaar werden al de Authentieke dag en het Kolkfeest ondersteund. Via de Facebook-pagina worden nieuwe projecten met een lokaal karakter gekozen.

Sociale binding verhoogt verkoop

Bij het Kolkbier is gekozen voor diverse verwijzingen naar de herkomst. De naam, symbolen op het etiket, maar ook de blauwe dop verwijzen allemaal naar het schippersdorp Vreeswijk. Volgens Platje is dit ook een van de redenen voor het succes. “Uit een enquête blijkt dat men het bier vooral koopt omdat het een lokaal product is. En omdat het ten goede komt aan lokale projecten. Niet eens zozeer vanwege de smaak.”

Bier gebrouwen met Kolkwater

Het idee om een Vreeswijks bier te laten maken, kwam van architect Kees Blonk. “Vreeswijk heeft een sterke eigen identiteit en onderlinge band. Het gevoel van onderlinge verbondenheid is nog heel sterk, anders dan in de rest van Nieuwegein.” Hij benaderde Platje om samen het idee vorm te geven en uit te werken. “Het water rond de sluizen noemt met de kolk”, zegt Platje. “Je bent pas Vreeswijker als je uit de Kolk hebt gedronken, dat is een plaatselijke uitdrukking. Dus als je in de sluis gezwommen hebt. Bij het 600-jarig bestaan van het dorp werd er ook echt water uit de kolk geschonken. Zo zijn wij op het idee gekomen om voor het bier ook echt water uit onze eigen sluis te gebruiken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie